Gå till innehåll

StoffeSwes utomhus nano


Rekommenderade inlägg

Tänkte lägga upp en liten tråd om ett litet projekt jag tänkte ha under sommaren.

Jag tänkte ha ett ca 10L nano kar utomhus på min balkong. Utrustningen i karet kommer bestå av:

*10W doppvärmare

*200L/H Pump

*HOB filter med filtersvamp, biobollar och macroalger i olika fack

Från början så var jag inne på att odla lite artemia eller copepods i karet och nöja mig med det.

Efter att satt upp karet och installerat en gammal BTN bakgrund i det blir jag dock mer och mer sugen på att göra ett litet experiment av det hela, se om jag kan få lätta mjukkoraller att överleva och växa i karet.

Korallerna som jag tänkt mig blir troligtvis Lobophytum och Discosoma till att börja med. Jag tänkte även kasta i några små sjöstjärnor i karet.

Tanken är att doppvärmaren ska gå på timer och slå på på kvällen så att karet inte tappar för mycket tempratur under kvällar och nätter. Solen står för belysningen och den lilla pumpen är nog för att skapa genomflöde i HOB filtret och ha vettig cirkulation i karet.

Här kommer lite bilder på förberedelserna.

post-4606-14468925365441_thumb.jpg

Jag tar gärna emot tips och råd om djur som kan tänkas vara lämpade för detta projekt.

post-4606-14468925364696_thumb.jpg

post-4606-14468925364995_thumb.jpg

post-4606-14468925365234_thumb.jpg

Ändrat av StoffeSwe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul med lite udda projekt tycker jag. :)

Men jag tror att du ska låta doppvärmaren gå utan timer då det kan bli kallt i karet även en del sommardagar. Ställ det gärna på en skiva frigolit också så du isolerar mot underredet.

Angående levande så kan du antingen testa med den typen av levande som du har i ditt vanliga kar, mest mjukisar då, eller så kan du ju testa på lite mer lokalt levande. :)

Frågan i det sista fallet blir då om det inte är enklare att hämta en eller två dunkar med vatten samtidigt så du får rätt värden från början och därefter stoppar i levande i form av tång, sjöstjärnor, räkor och annat smått du hittar vid kusten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen jimmy, en frigolit skiva ska jag ta och fixa snarast. Jag funderade också på om man ska låta värmaren gå på hela tiden då vissa dagar kommer vara kalla, men de små doppvärmare jag hittat har ingen tempratur reglering, de pumpar på för fullt oavsett vad det är för temp i karet. Varma sommardagar lär vattnet i karet bli uppvärmt till över 30 grader väldigt snabbt och ha en värmare som pumpar ut ännu mer värme blir nog inte så bra.

Doppvärmaren är inte införskaffad ännu, så vi får se vad jag hittar.

Rörande djuren så tänkte jag bara ha djur som jag kan stoppa i mitt vanliga kar när sommaren är slut. Men det skulle vara roligt och fånga djur vid kusten, tror dock inte jag vill stoppa ner dessa i karet sen.

En liten manet skulle vara coolt att ha, frågan är bara hur stort kar de behöver och vad de äter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag kom hem för en stund sedan så kollade jag tempen i karet. Enligt termometern som sitter i karet så är det 29,5 grader i vattnet nu, vi får se hur det blir med tempen under sommaren.

Karet har direkt sol från soluppgång tills ca 12:00, om karet kommer upp i 30 grader nu så blir det intressant att se hur varmt det blir i sommar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är doppvärmaren på plats! Tack Majki01, den passar perfekt till karet.

När jag stoppa ner doppvärmaren i karet så var det runt 12 grader och nu en kvart senare har tempen stigit nästan 5 grader. Det är en bra dag att titta på hur värmaren kommer prestera. Jag kommer kolla tempen ett par gånger under dagen och fram mot kvällen.

Förhoppningsvis så kommer karet kunna hålla en bra temp, troligtvis kommer jag satsa på samma som i mitt vanliga kar runt 26,5*.

Om karet kommer upp i bra temp idag så kommer kolla tempen imorgon på morgonen runt 0400 för att kolla vad det är för temp på natten.

Ser allt bra ut så kommer nästa steg bli att kasta i lite levande sten och macroalger. Fortsätter allt ser bra ut så kommer den första korallen (Lobophytum) att flytta in i karet om en vecka+.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den ligger över 20 grader alla gånger jag tittat, nu ligger den på 23 grader. Det är en 50W värmare i och den funkar bra.

Nästa tempratur problem är varma dagar, här om dagen när jag kom hem så var det 34 grader i karet då solen låg på.

Jag vet inte riktigt om det kommer funka med svängningarna då det kan diffa ca 15 grader mellan natt och dag. Macroalgerna har klarat sig bra hitills, vi får se hur det blir med korallerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fläkt som blåser på ytan är en enkel metod som inte behöver ta upp mycket plats i anspråk, men som kan hålla nere tempen rätt så effektivt när det är som varmast. Den får så klart termostatstyras.

Problemet är att balkongen inte är inglasad och då behöver jag en fläkt som tål väder och vind, sen så är redan avdunstningen stor, med en fläkt blir den säkert ännu större.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...