Gå till innehåll

vad är detta och hur får jag bort det?


freddi36

Rekommenderade inlägg

Du får mer silikat till ditt akvarievatten från korallsanden och levande stenen än du får från de flesta kommunala vatten. Det är andra faktorer som triggar kiselager normalt. Det finns undantag. Att sedan dinos skall ha med silikat att göra vet jag inte om det stämmer. Det är viktigt att veta att koralldjurets zooxantell är i själva verket en dinoflagelat som är infångad. Är det dinos som du har så kommer de att röra sig upp och ner i sanden - nästan inga uppe (och synliga) när det är mörkt för att bli mer synliga när ljuset är på. Sättet att bli av med dem är i första hand att se till att de inte får vara ostörda, alltså störa dem där de är exempelvis genom sandvändande organismer. Sen som jag sagt innan - det brukar uppträda efter något halvår till ett år efter starten av akvariet.

Man blir inte av med silikat via RO, det är därför som man behöver använda ett silikatfilter (samma verksamma komponent som hos fosfatborttagare). Silikatfiltret, om man nu känner för ett sådant, går ju att använda direkt från kranvattnet om man vill bli av med silikaten.

Observera - jag dömmer inte ut att använda osmos, det är en säkerhet och i många fall en nödvändighet men den är inte svaret på alla problem. Problem med dino´s förekommer då och då vare sig du använder osmos eller inte.

Tänk själv - du har kört ett Clownhotell ett bra tag på det här sättet - är det troligt då att det i första hand beror på kranvattnet att du får problemet just nu? Jag vet att Greger har en del teorier om höst och vår men det stämmer inte helt med mina erfarenheter. Om jag får liknande problem brukar jag möta med ökade vattenbyten (och jag har inte RO vatten) oavsett årstid och borde då få en förvärring av problemet - vilket jag inte får.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

på morgonen när belysningen tänds är det mycket mindre än när belysningen har varit på hela dagen. jag har köpt Nassarius sniglar som rör runt i sanden nu.

hur lång tid brukar det ta innan det börjar försvinna av sig själv? jag har haft det i ca 3 månader nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag hämtade osmosen igår. ska bara köpa en koppling och lite annat först så ska jag börja använda den sen. var runt på två vvs affärer och en byggmarknad och ingen hade någon koppling. så jag ska beställa från "rent-kranvatten" istället. såg att dom hade ett väldigt bra pris på kol och sedementfilter så jag köper nya sånna också. membranet behåller jag då det inte skulle vara något fel på något egentligen.

förövrigt ser det inte lika illa ut. sniglarna rör runt sanden så det syns inte så mycket men det finns där ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...