Gå till innehåll

pico skummare i 70 liters ???


.:Hansson:.

Rekommenderade inlägg

hej:)har ett 18 liters nano nú men tänker starta upp ett 70 liters nano till sommaren. har aldrig haft skummare i något kar.tänkte höra om nån vet var man kan beställa pico skummare?? + passar den skummaren till det akvariet?är lite okunnig på skummare därför frågar jag så mycket!!! ha de

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan enkelt sätta ihop en rackars liten skummare själv. För lite inspiration kan du snegla lite på bl a Aqua Medics Miniflotor eller Sanders Pico skummare.

Kort kan man säga att du behöver en bra luftpump, träsyresten (dessa ger nödvändiga små bubblor), samt en avlång kropp med tillhörande uppsamlarkopp. Sen är det bra med någon fiffig fastsättnings anordning, gärna som gör att du kan reglera vattennivån i skummaren.

Antar att du sökt lite här eller på t ex Reef Central?

Tror f ö inte att stark cirkulation ersätter en skummare, snarare kompletterar den vattenkvaliteten i längden.

Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack svaren men var kan man köpa sanders pico skummare på nätet?? för det verkar säkrast o köpa en så man inte gör fel.men sen såg jag nån pico skumare på en dansk sida som nån hade lagt ut här men nu hittar jag den inte:( men om nån vet var man k an köpa nån av dem här skummarna skulla jag vara väldigt tacksam om man skrev det då:) ha de

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du tittar på hemmabyggen 0102 2005 så har Isak beskrivit hur han byggt sin skummare. Tyvärr saknas bilderna, men om du tycker det är intressant kan du be Wrang fixa fram dem. Enligt min erfarenhet är den skummaren betydligt mer effektiv än Sander piccolo.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är i stort sett klar med min påhängskummare med måtten 30 cm*4 cm*2 cm ungefär.Enligt uppgift skummar den som en galning. Om du är intresserad kan jag berätta hur det går när jag installerat kraftigare pump i den (den jag använder nu är tyvärr för klen)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
tack svaren men var kan man köpa sanders pico skummare på nätet?? för det verkar säkrast o köpa en så man inte gör fel.men sen såg jag nån pico skumare på en dansk sida som nån hade lagt ut här men nu hittar jag den inte:( men om nån vet var man k an köpa nån av dem här skummarna skulla jag vara väldigt tacksam om man skrev det då:) ha de

här har du den bla http://www.planteimporten.dk/vis.php?type=produkt&produkt_id=251

en mycket effektiv skummare för sin storlek/pris !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Krille>> Jo, kan jag göra om jag hittar dem igen. :D Har haft stort datahaveri och formaterat om datorn. försöker så smått återställa alla mina länkar/bilder mm. Jag kan inte heller garantera att den fungerar, då jag inte själv har börjat använda den ännu. Har ingen bra pump till den och just nu känns det inte så nödvändigt med en skummare när befolkningen i karet består av några rörmaskar och 150 gram LS samt 2 skivisar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag rotat i gömmorna och hittade de här bilderna. Jag använde 3 mm plexiglas till min. Här är länken till forum-tråden på nano-reef. Han rekomenderar en pump omkring 90 gallons/h. och jag har för mig att han använde 3/8 tum på de tre hålen i injektorn. Men läs tråden så förstår du bättre.

http://www.nano-reef.com/forums/showthread.php?s=&threadid=30941&highlight=smallest+skimmer

post-1011-14468912117577_thumb.jpg

post-1011-14468912117685_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Krille

Intressant! Har för mig att jag skum-läst om det där projektet på nano-reef för ett tag sedan... Hängar du på den utanför akvariet? Extremt intressant att se om den fungerar, du håller väl oss uppdaterade?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, påhängsskummare. Vill ha så lite saker som möjligt i akvariet eftersom de tar upp procentuellt stor plats i mitt nano. Får inga pengar innan 23.e juni, så innan dess skaffar jag ingen pump till den, men jag håller er underättade.

En bild på hur liten den är och en bild på en kille som testkör den.

post-1011-14468912118475_thumb.jpg

post-1011-14468912118564_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har tyvärr inte fått någon vettig funktion på den ännu, så snart skrinlägger jag projektet och skaffar en billig skummare att ha i akvariumet. Nåja, det var värt ett försök i alla fall... och jag har inte gett upp helt ännu. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...