Gå till innehåll

Saltvattensakvarium utan tidigare erfarenhet!


Seahorse

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag är helt ny både här och inom akvariehobbyn, så ska kanske berätta lite om mig själv. Jag heter Martin och är 21 år gammal, jag lever i södra Sverige.

Jag har länge fascinerats av akvarium, framför allt saltvattensakvarium. Och just nu har jag väldigt mycket tid över, så det fick bli att börja på ett litet projekt inom akvarievärlden. Tanken var att starta ett saltvattenskar utan tidigare erfarenhet av salt- eller sötvattensakvarium. Jag är nog inte heller den första människan som har tänkt på det, så jag tänkte att jag kunde dela detta med dom som är intresserade av att följa min resa genom akvarievärlden. :)

Och om ni vill får ni hemskt gärna komma med tips och tricks, det uppskattas verkligen.

Här är länken till första inlägget! :)

/Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En kort fråga med.

Jag har några uppgifter på mitt kranvatten. Vad är det mer jag behöver veta och är dessa värden okej? :) Vill veta om jag behöver införskaffa mig en osmos!

Flurider 0,5

Järn 0,09

Led 28

Hårdhet 8

Mangan 0,089

PH 7,3

Nitratkväve 0,5

/Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan Martin och välkommen till SVG! :) Det är en väldigt rolig hobby du har börjat med!

Det första av tre tips från mig. Du skrev att du håller på att läser någon bok, men inte vilken. Så med risk för att det är den boken du redan läser så föreslår jag "Korallrevsakvaristik för nybörjare" av Daniel Knop, en riktigt bra bok som jag läst igenom ett par gånger.

Andra tipset är häftet "Saltvattenskemi för dummies" som du hittar här:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=14990&d=1181754240

Jag har skrivit ut den och bläddrar nästan alltid i den när jag mäter vattenvärdena.

Tredje och sista tipset är att du startar en tråd om ditt kar, för tyvärr är vi många som missar att läsa bloggarna, så vill du ha respons på det du skriver så är en tråd på forumet bättre. Finns en kategori för just RSM-kar som du kan starta tråden under.

Lycka till!

Hälsningar

Madde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, tack! Jag verkligen älskar hela grunden med saltvatten, så mycket liv! :)

Ha, vilken tur att du föreslog den boken, precis den jag läser. Jag gillar den med starkt! :)

Okej, ska ta en titt där, blir en hel del att läsa till sängs ikväll.

Det ska jag göra, hoppas det blir intressant för er att läsa och att jag får lite tips.

Tackar väldigt mycket för råden, uppskattas supermycket. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Martin lycka till.

Du fick mycket bra och fina råd av Madde, jag har inte mycket att tillägga förutom ta det lugnt och kolla här på SG om det inte bor någon eller några i närheten du kan besöka och prata med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack tack.

Antar att jag inte ska använda mig utav kranvatten. Eller vad rekommenderar ni?

Jag brukar rekommendera osmos.

Många gånger fungerar det bra med kranvatten, men det kan skapa problem utan framförallt om man bor i jordbrukslandskap. Det blir garanterat problem om vattenverket får för sig att byta något rör på vägen.

Välkommen till SG och en intressant hobby.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar rekommendera osmos.

Många gånger fungerar det bra med kranvatten, men det kan skapa problem utan framförallt om man bor i jordbrukslandskap. Det blir garanterat problem om vattenverket får för sig att byta något rör på vägen.

Välkommen till SG och en intressant hobby.

Tack tack! Jag har egen djupborrad brunn. Antar att det är ännu mer problem med det vattnet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...