Gå till innehåll

faxe= kalk sten?


carlsson

Rekommenderade inlägg

Tja. Tänke jag skulle bygga upp med lite mer sten i karet nu! har ca 45-50 kg inkörd ls nu. Kollade med min handlare i jkpg innan han vill ha 200 kr kg för levande sten men han har kalk sten för 70 kr kg som funkar bra att bygga rev med sa han! karet är på 550 liter! tack för tips

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Faxe sten är kalk sten ja. Det verkar nästan vara korallrevs fossiler tom. Det går använda. Men Faxe sten är inte alls lika porös som bra levande sten. Den är massivare och tyngre. Det gör att den är svårare att bygga med på höjden och är ett sämre underlag för bakterier.

Så även om kilopriset är en tredjedel ungf så är nog priset för samma storlek på stenen runt hälften snarare. För en Faxe sten och en levande sten av samma storlek väger olika.

Fortfarande en besparing, men den levande stenen kommer du ju att behålla under hela karet gång och är en engångs kostnad. Så jag skulle rekommendera att du försöker köpa LS ändå. Om inget annat borde du kunna hitta torr LS för samma pris som faxe stenen. Det finns här i Skövde tex för 69 kr kilot(verkar vara ett tillfälligt parti här dock). Eller begagnad sten kanske. Lägg ut en annons här om du inte redan gjort det :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...