freddi36 Postat 10 maj 2012 Postat 10 maj 2012 Hoppas att jag postade i rätt kategori nu annars får någon moderator flytta tråden.När jag kom hem idag såg jag direkt att alla mina Rhodactisar var bleka. Dom hade tappat djupet i färgen är nästan lite vita längst ut. I går kväll när jag fixade med karet måste jag ha råkat ändra timern som styr blåljuset till att vara på hela tiden för i morse var det blåa ljuset på. Jag ändrade tillbaka så det var rätt igen och gick hemifrån. Men nu är dom bleka. Kan det ha blivit en chock för dom? Mätte värdena och de var bra.Ca 420 ppmMg 1210 ppm (lite lågt)Kh 9,6PO4 0Nitrat 5-10 ppmJag har gjort lite småändringar i karet den senaste veckan, gjort rent skummaren så den skummar mycket bättre, ökat flödet, haft i RedSea Reef Foundation ABC+ i ca en vecka efter behov. Kan allt detta blivit lite för mycket för korallerna? Vad ska jag göra för att hjälpa dom? Jag tänkte ju direkt på ljuset så jag släckte dags belysningen och har nu bara på det blåa ljuset. Citera
freddi36 Postat 10 maj 2012 Författare Postat 10 maj 2012 jag ska åka iväg imorgon och kommer hem på lördag eftermiddag. min mamma ska vara fiskvakt och kommer mata imorgon. något speciellt jag ska göra?? skivorna är nu även ihopdragna Citera
Fildur Postat 10 maj 2012 Postat 10 maj 2012 Från en icke erfaren saltakvarist men med många år med sötvatten. Inga panikåtgärder, ta det lugnt. Försök byt vatten i lagom mängd och se tiden an. Observera att det inte är någon form av angrepp (plattmask osv). Men med tanke på att vattenvärdena är bra kan det helt enkelt bara vara något tillfälligt.(Jag hade tagit i en strumpa aktivt kol, bytt vatten max 10% ca per dag och observerat). Citera
freddi36 Postat 10 maj 2012 Författare Postat 10 maj 2012 OK, jag åker imorgon och kommer hem på lördag eftermiddag. det får bli ett vattenbyte då och jag ska se om jag har någon kol. tack! Citera
Laggeman Postat 11 maj 2012 Postat 11 maj 2012 Du kan skippa matningen över en dag eller två utan problem. Förändringar ska göras långsamt, i små kar blir även en liten förändring en stor omställning.Gör ett vattenbyte när du kommer hem igen och se på söndag ifall det har blivit bättre.Lycka till Fredrik! Citera
freddi36 Postat 12 maj 2012 Författare Postat 12 maj 2012 såhär ser den ut. ingen förändring sedan i torsdags. hoffmeisterin till höger ser också lite blek ut i basen. den brukar vara roströd med gröna polyper. nu är den mer grå på vissa ställen men polyperna ser fina ut. såhär brukar dom se ut. rhodactis nere till vänster, hoffmeisteri nere till höger. fotat under samma ljus. Citera
Lasse Postat 12 maj 2012 Postat 12 maj 2012 Rodhactis kan göra så där ibland tycker jag. Jag har en art som växer siom tusan ett tag för att sedan degenerra och så går det i cykler. Har aldrig listat ut varför men just den arten har aldrig dött ut utan det verkar vara naturliga cykler.MVH Lasse Citera
freddi36 Postat 12 maj 2012 Författare Postat 12 maj 2012 så då är det inget att oroa sig jättemycket för? Citera
Lasse Postat 12 maj 2012 Postat 12 maj 2012 Du kan ju ha blekt den med det blå igång men jag tror den repar sig.MVH Lasse Citera
freddi36 Postat 12 maj 2012 Författare Postat 12 maj 2012 jag tror nästan att det kan vara så att dom har blivit blekta/chockade av att det blåa ljuset var på hela natten då alla fyra är bleka. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.