Gå till innehåll

Behöver hjälp! Blek Rhodactis.


freddi36

Rekommenderade inlägg

Hoppas att jag postade i rätt kategori nu annars får någon moderator flytta tråden.

När jag kom hem idag såg jag direkt att alla mina Rhodactisar var bleka. Dom hade tappat djupet i färgen är nästan lite vita längst ut. I går kväll när jag fixade med karet måste jag ha råkat ändra timern som styr blåljuset till att vara på hela tiden för i morse var det blåa ljuset på. Jag ändrade tillbaka så det var rätt igen och gick hemifrån. Men nu är dom bleka. Kan det ha blivit en chock för dom? Mätte värdena och de var bra.

Ca 420 ppm

Mg 1210 ppm (lite lågt)

Kh 9,6

PO4 0

Nitrat 5-10 ppm

Jag har gjort lite småändringar i karet den senaste veckan, gjort rent skummaren så den skummar mycket bättre, ökat flödet, haft i RedSea Reef Foundation ABC+ i ca en vecka efter behov. Kan allt detta blivit lite för mycket för korallerna? Vad ska jag göra för att hjälpa dom? Jag tänkte ju direkt på ljuset så jag släckte dags belysningen och har nu bara på det blåa ljuset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Från en icke erfaren saltakvarist men med många år med sötvatten. Inga panikåtgärder, ta det lugnt. Försök byt vatten i lagom mängd och se tiden an. Observera att det inte är någon form av angrepp (plattmask osv). Men med tanke på att vattenvärdena är bra kan det helt enkelt bara vara något tillfälligt.

(Jag hade tagit i en strumpa aktivt kol, bytt vatten max 10% ca per dag och observerat).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan skippa matningen över en dag eller två utan problem. Förändringar ska göras långsamt, i små kar blir även en liten förändring en stor omställning.

Gör ett vattenbyte när du kommer hem igen och se på söndag ifall det har blivit bättre.

Lycka till Fredrik!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-5907-14468925496356_thumb.jpg

såhär ser den ut. ingen förändring sedan i torsdags. hoffmeisterin till höger ser också lite blek ut i basen. den brukar vara roströd med gröna polyper. nu är den mer grå på vissa ställen men polyperna ser fina ut.

post-5907-14468925496561_thumb.jpg

såhär brukar dom se ut. rhodactis nere till vänster, hoffmeisteri nere till höger. fotat under samma ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rodhactis kan göra så där ibland tycker jag. Jag har en art som växer siom tusan ett tag för att sedan degenerra och så går det i cykler. Har aldrig listat ut varför men just den arten har aldrig dött ut utan det verkar vara naturliga cykler.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...