Gå till innehåll

Vad för alg är detta....?


Richme

Rekommenderade inlägg

Tack

Jimmy, tittat också på Cladophora men den är det inte. Har tittat i flera timmar på allt annatr, men hittar den inte.

Oskar och Lasse, precis vad jag ville höra, att avvakta ev. behålla. Jättefin färg.

Vi la ut densamma på SiamReef och 2 killar här ville "nästan" att vi skulle ta upp all sten som hade detta på sig, rengöra i kranvatten!!!!! och mer eller mindre starta upp karet från början.... Något som jag inte har lust med....

Lasse, har en ganska stor Scopas, som inte är ett dugg intresserad av "algen", eller vad man nu skall kalla den.

Vi behåller och ser vad som händer.

Richard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack

Jimmy, tittat också på Cladophora men den är det inte. Har tittat i flera timmar på allt annatr, men hittar den inte.

Oskar och Lasse, precis vad jag ville höra, att avvakta ev. behålla. Jättefin färg.

Vi la ut densamma på SiamReef och 2 killar här ville "nästan" att vi skulle ta upp all sten som hade detta på sig, rengöra i kranvatten!!!!! och mer eller mindre starta upp karet från början.... Något som jag inte har lust med....

Lasse, har en ganska stor Scopas, som inte är ett dugg intresserad av "algen", eller vad man nu skall kalla den.

Vi behåller och ser vad som händer.

Richard

Visste de vad det var eller var det bara för säkerhets skull?

Kaninfiskar är alternativ också. Sjöborrar med. De med svarta med långa taggar kan du nog få tag på 24 per dussin i dina trakter :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visste de vad det var eller var det bara för säkerhets skull?

Kaninfiskar är alternativ också. Sjöborrar med. De med svarta med långa taggar kan du nog få tag på 24 per dussin i dina trakter :)

MVH Lasse

Dom 2 som svarade tidigare, visste inte vad det var utan dom körde med "hängsle OCH livrems" filosofin. (gjorde inte farbror Sträng också det på sin tid ?....), men fick under natten ett svar till från en annan som var helsäker på vad det är, nämligen สาหร่ายขนนก och enl Google skall det vara algea plume eller alger plym/fjäder, som jag troligtvis fått in eftersom jag tar vattnet direkt från havet här. Han sa att det finns risk att det sprider sig. Som det är idag, ser det bara trevligt ut men jag vill väl inte ha det överallt...

Om jag ser att det sprider sig,är det först mörkläggning som gäller och min. matning?

Sedan jag som barn trampade på en sjöborre på Barbados, får jag gåshud bara jag TÄNKER på en sådan så ner i min tank, kommer inte en sådan....sedan, skall vi i vår ålder vara lite försiktiga med att benämna antal i dussin, även om det ibland går just 24 st på ett..., jag var på Mcdonalds i förra veckan och beställde ett halvt dussin Chicken McNuggets, men fick reda på att det kunde jag inte få, dom såldes BARA i 6 resp. 12 pack....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visste de vad det var eller var det bara för säkerhets skull?

Kaninfiskar är alternativ också. Sjöborrar med. De med svarta med långa taggar kan du nog få tag på 24 per dussin i dina trakter :)

MVH Lasse

jo, har en Kaninfisk också, Siganus unimaculatus, men inte heller den är ett dugg intresserad av algen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...