Gå till innehåll

Hur mycket vatten genom osmos?


Fildur

Rekommenderade inlägg

Hej

Har kört igång ett osmos som säger pressure 3-10 bar capacity up to 300l/day.

Hur mycket kräm kan jag dra på egentligen? Det kommer ut rent vatten ca 1dl/6min=>1l/h=>24l per dygn och då drar jag på så att vattnet forsar ur den röda slangen?

Är det lugnt att totalt maxa utblåset från kranen? (kör ur handfatet på halvfart nu och vågar inte öka mer för är rädd att den röda slangen skall flippa ur eller att membran och annat skall gå sönder.)

Tranåsvattnet skall vara "bra" så trodde att jag skulle få ur betydligt mer än detta måste jag erkänna.

Kört nu i över 1 dygn och ingen förbättring ännu i tempo, det forsar ur den röda och smådroppar ur blå.

mvh/Peter

Min fråga är sålunda: är 10 bar mer tryck än jag kan pressa ur med en handkran så jag kan öppna max? Eller vet någon annan hur jag kan komma upp till en mer rimlig liter/dygn ratio?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter riktigt dåligt Peter, jag släpper själv på 3,5 bar och får 1 liter på 7 minuter med liknade osmoskapacitet.

Vet inte vad som är normal tryck i våra ledningar i stadskärnan 5 bar?

Tror som Ingmar att du kan maxa, jag stryper dock mitt med en tryckutjämnare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter riktigt dåligt Peter, jag släpper själv på 3,5 bar och får 1 liter på 7 minuter med liknade osmoskapacitet.

Vet inte vad som är normal tryck i våra ledningar i stadskärnan 5 bar?

Tror som Ingmar att du kan maxa, jag stryper dock mitt med en tryckutjämnare.

Med max på nu så får jag ut ca 1dl på 2min ca 4 dl ungefär på din tid du får 1l. Bah skruttosmos man har köpt. Jaja livet går vidare, får bli en öl till och tycka synd om sig själv en stund :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja så måste det vara. Den skall sitta på den slangen som 'slaskvattnet' kommer ut i och kranen skall vara stängd, så att du får tryck i osmosen. Smart Greger, jag blir lite sur på mig själv för att jag inte tänkte på detta:snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja så måste det vara. Den skall sitta på den slangen som 'slaskvattnet' kommer ut i och kranen skall vara stängd, så att du får tryck i osmosen. Smart Greger, jag blir lite sur på mig själv för att jag inte tänkte på detta:snurrig:

? hmm skall jag montera kranen och sen stänga den så att inget slaskvatten kommer ut eller ha den halvdan tills lika ur bägge ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, montera kranen på slaskvattenslangen, stäng kranen, det kommer ändå ut slaskvatten. Men sedan får du också bättre tryck i osmosen så antalet osmosliter per timma kommer att öka:)

Aha, stort stort tack! :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...