Gå till innehåll

Gas bubble disease


Rekommenderade inlägg

Gas bubble disease är egentligen en typ av dykarsjuka hos fiskar. Orsakas av en överinlösning av kvävgas i vattnet. Normalt förekommer den inte i akvarier men kan uppstå i vissa fall. Ett typexempel är när man har en torrställd pump med någorlunda tryck upp från sumpen till akvariet. Finns det en liten läcka på insuget så sugs luft in där (luft innehåller 80 % kvävgas) - på trycksidan av pumpen löses sedan in en högre del kvävgas än vad som är möjligt i ett icke trycksatt system. När detta vatten med det överlösta kvävgasen kommer ut i atmosfärstryck så löses det inte upp tillräckligt fort och fiskar kan då råka ut för att kvävgas frigörs bland annat på hud, ögon och i fenbaser som små bubblor. Teoretiskt kan det också uppstå genom en relativt stort övertryck av syrgas som på så sättet höjer totaltrycket av gaser i vattnet. Sjöhästar är kända för en ganska så stor känslighet för denna sjuka. Jag kan tänka mig att en av orsakerna kan vara (om det inte finns något insugningsproblem) den kraftiga syrgasproduktion som ofta sker i kar med makroalger. Jag håller det otroligt att problemet kan uppstå på grund av för kraftig skumning vilket jag hört som orsak någon gång. Men det skall vara osagt eftersom de moderna skummarna tar mycket luft men det är knappas några övertryckssystem.

Säkerhetsåtgärder - se till att insug på torrställda pumpar är täta, minska makroalgerna och öka genomluftningen samt minska skumningen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fredrik: Jag har tyvär läst precis tvärtom att det kan skada mer än det hjälper att sticka hål på dom. Fast det är ju läst så det kan ju va vilket som hehe.

Lasse: tack för infon. Men jag var lite mer ute efter hur man behandlar det om man fått det och om någon lyckats bra med behandling. Har läst om Diamox ska funka bra. Men är ju lite svårt att få tag på, så gärna lite tips där med av er som fått tag på det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom det är en fysikalisk sjukdom så tror jag inte på någon kemisk behandling. Får du det så har du en fysikalisk orsak till problemet. Avlägsna orsaken så kommer i de allra flesta fall fisken själv fixa problemet. Ett sätt är att öka luftningen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...