Gå till innehåll

sediment på LS


Daniel

Rekommenderade inlägg

har 3100 l/t på min 200L men ändå har jag jäkla massa sediment på mina sten, jag kan skylla på min bataljon eremitkräftor som pillar på stenen men DAMN! hur får jag bort det? ska jag höja cirkulationen ännu mer? cirkulationen är uppdelad så: 2000 l/timmen genom skummaren på den ena korta sidan och två cirkulationspumpar 600+540 på den andra sidan (varav 600l suger igenom juwel filterboxen som är fylld med små LS och en liten påse med rowaphos), just nu den enda lösning jag har hittat (förutom att kopa två till 2000 l/t och skapa en orkan i karet) är att få loss den ena cirkulationspumpen och blåsa på stenen + filtervadd i den 2000 l/t utblåset.. några förslag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som om du har Denitrus. Detta blir från stenen då djuren jobbar i levandestenen och andra djur som går och "gnager" på stenen.

Ja man får nog öka cirkulationen mot stenen för att få bort detta och komplettera med en slags filter som suger upp detta.

Det är just detta som kan vara problem man har bra cirkulation per timme men ej kanske så mycket ändå att det bildas fickor där cirkulationen inte kommer åt så bra att "skiten" ligger kvar.

Skulle testa att ändra om pumparna lite

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...