oliwer östberg Postat 24 maj 2012 Postat 24 maj 2012 tja !jag vill att mina 5 clowner ska få ägg.finns det några tips hur man kan göra för att dom ska få det.vissa säger att man ska mata mycket. Citera
Reuben Postat 24 maj 2012 Postat 24 maj 2012 Bra rent vatten, lungn inte så stressig miljö (som jag sa tidigare, 5clowner på 180liter är nog inte rätt väg där) och tålamod.Även om de leker så är det sjukt mycket jobb att föda upp dem, för att lyckas "krävs" det nästan att du under första veckorna matar dem 5-6 gånger dagligen dag och natt. Odlar rotifers / plankton och har ett separat kar för dem. Citera
oliwer östberg Postat 24 maj 2012 Författare Postat 24 maj 2012 okej jag har haft lite dåliga vatten värden men vad ska jag ha för matt till ynglen ?? Citera
Reuben Postat 24 maj 2012 Postat 24 maj 2012 Här har du en guide på hur du fixar maten:http://cnidarianreef.com/G180/phyto.phpDu får först odla en form av plankton, som du sedan matar till sk. Rotifers. Rotifersen kan du sedan mata till clownerna.Är inte allt tillräckligt högt i näringsvärden så kommer tyvärr clownerna svälta så det kräver mycket tålamod.Tror inte det är någon som aktivt föder upp clowner här på guiden just nu, en del har gjort det någon gång men det är så fruktansvärt mycket jobb + att det kostar mer än vad det skulle kosta att bara köpa nya om du inte har allt hemma. Citera
Reuben Postat 24 maj 2012 Postat 24 maj 2012 ska jag ha dom i en yngel bur De är för små för en bur, du behöver ett separat akvarium. Citera
oliwer östberg Postat 24 maj 2012 Författare Postat 24 maj 2012 okej jag är jätte sugen på att tästa att föda upp många som säger att det är tolamord Citera
Reuben Postat 24 maj 2012 Postat 24 maj 2012 Satsa först på vattenvärderna är mitt tips, innan du har kontroll över dem finns det ingen chans att få clownyngel att överleva. Citera
Heske Postat 24 maj 2012 Postat 24 maj 2012 Tror inte det är någon som aktivt föder upp clowner här på guiden just nu, en del har gjort det någon gång men det är så fruktansvärt mycket jobb + att det kostar mer än vad det skulle kosta att bara köpa nya om du inte har allt hemma.Jag är på planeringsstadiet än så länge... har karet igång och letar nu startpaket på rotifer och phytoplankton. Sen är det bara och "övertala" clownerna att lägga ägg på en sten istället för på botten. Sen ska vi göra några försök och se om vi lyckas Citera
Reuben Postat 24 maj 2012 Postat 24 maj 2012 Jag är på planeringsstadiet än så länge... har karet igång och letar nu startpaket på rotifer och phytoplankton. Sen är det bara och "övertala" clownerna att lägga ägg på en sten istället för på botten. Sen ska vi göra några försök och se om vi lyckas Är bara att arbeta på att hitta ett så bra plankton som möjligt sålänge som inte kolapsar som de ofta kan göra. Du vill ju få den så mörk som möjligt. Vissa typer av blomgödsel gör under för näringen som i sin tur gör rotifiersen mycket bättre för clownerna. Citera
Heske Postat 24 maj 2012 Postat 24 maj 2012 Är bara att arbeta på att hitta ett så bra plankton som möjligt sålänge som inte kolapsar som de ofta kan göra. Du vill ju få den så mörk som möjligt. Vissa typer av blomgödsel gör under för näringen som i sin tur gör rotifiersen mycket bättre för clownerna.Att den ska va mörk har jag förstått, men blomgödsel har jag aldrig hört talas om. Nåt speciellt man ska leta efter isf? Citera
oliwer östberg Postat 24 maj 2012 Författare Postat 24 maj 2012 okej men hur länge tar det inan dom blir stora Citera
Reuben Postat 24 maj 2012 Postat 24 maj 2012 Vädligt många som kör med denna: http://www.melevsreef.com/pics/food/miracle_grow.jpg Hur bra som helst, dock skall det inte användas om du bara odlar plankton till dina koraller då det innehåller små mängder av metaller som inte rekomenderas i korallrev.För rotifers till clowner är det dock super Citera
Reuben Postat 24 maj 2012 Postat 24 maj 2012 okej men hur länge tar det inan dom blir storaett år eller så skulle jag upskatta. Lite svårt att säga då man aldrig får nyfödda clowner. utan dem i butikerna brukar ha några månader på nacken. Citera
Heske Postat 24 maj 2012 Postat 24 maj 2012 Vädligt många som kör med denna: http://www.melevsreef.com/pics/food/miracle_grow.jpg Hur bra som helst, dock skall det inte användas om du bara odlar plankton till dina koraller då det innehåller små mängder av metaller som inte rekomenderas i korallrev.För rotifers till clowner är det dock super Ok, finns den och få tag på i sverige? Var isf? Citera
Ted-m Postat 24 maj 2012 Postat 24 maj 2012 http://www.epinions.com/review/Miracle_Gro_All_Purpose_Plant_Food/content_26144509572?sb=1 Citera
Reuben Postat 24 maj 2012 Postat 24 maj 2012 I sverige vet jag inte, men ebay och amazon är alternativ där man kan importera. Kostar inte så mycket och det finns i england så inte så dyr frakt. Citera
Heske Postat 24 maj 2012 Postat 24 maj 2012 ok, bra Då blir det nog till och beställa hem lite sånt... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.