Gå till innehåll

clown ägg


oliwer östberg

Rekommenderade inlägg

Bra rent vatten, lungn inte så stressig miljö (som jag sa tidigare, 5clowner på 180liter är nog inte rätt väg där) och tålamod.

Även om de leker så är det sjukt mycket jobb att föda upp dem, för att lyckas "krävs" det nästan att du under första veckorna matar dem 5-6 gånger dagligen dag och natt. Odlar rotifers / plankton och har ett separat kar för dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här har du en guide på hur du fixar maten:

http://cnidarianreef.com/G180/phyto.php

Du får först odla en form av plankton, som du sedan matar till sk. Rotifers. Rotifersen kan du sedan mata till clownerna.

Är inte allt tillräckligt högt i näringsvärden så kommer tyvärr clownerna svälta så det kräver mycket tålamod.

Tror inte det är någon som aktivt föder upp clowner här på guiden just nu, en del har gjort det någon gång men det är så fruktansvärt mycket jobb + att det kostar mer än vad det skulle kosta att bara köpa nya om du inte har allt hemma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte det är någon som aktivt föder upp clowner här på guiden just nu, en del har gjort det någon gång men det är så fruktansvärt mycket jobb + att det kostar mer än vad det skulle kosta att bara köpa nya om du inte har allt hemma.

Jag är på planeringsstadiet än så länge... har karet igång och letar nu startpaket på rotifer och phytoplankton. Sen är det bara och "övertala" clownerna att lägga ägg på en sten istället för på botten. Sen ska vi göra några försök och se om vi lyckas ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är på planeringsstadiet än så länge... har karet igång och letar nu startpaket på rotifer och phytoplankton. Sen är det bara och "övertala" clownerna att lägga ägg på en sten istället för på botten. Sen ska vi göra några försök och se om vi lyckas ;)

Är bara att arbeta på att hitta ett så bra plankton som möjligt sålänge som inte kolapsar som de ofta kan göra. Du vill ju få den så mörk som möjligt. Vissa typer av blomgödsel gör under för näringen som i sin tur gör rotifiersen mycket bättre för clownerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är bara att arbeta på att hitta ett så bra plankton som möjligt sålänge som inte kolapsar som de ofta kan göra. Du vill ju få den så mörk som möjligt. Vissa typer av blomgödsel gör under för näringen som i sin tur gör rotifiersen mycket bättre för clownerna.

Att den ska va mörk har jag förstått, men blomgödsel har jag aldrig hört talas om. Nåt speciellt man ska leta efter isf?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vädligt många som kör med denna: http://www.melevsreef.com/pics/food/miracle_grow.jpg Hur bra som helst, dock skall det inte användas om du bara odlar plankton till dina koraller då det innehåller små mängder av metaller som inte rekomenderas i korallrev.

För rotifers till clowner är det dock super :)

Ok, finns den och få tag på i sverige? Var isf?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...