Gå till innehåll

Är min Ocelaris hårig?


Cherox1

Rekommenderade inlägg

Hej på er... Fisk bekymmer.. Min söta lilla nemo ser luden ut... Han är pigg och glad och äter ivrigt... Inga konstiga beteenden alls, men han ser lite lurvig ut och kanske kan man säga att han ändrat lite i färgen sista dagarna. Inte lika orange längre.. men fortfarande fin... Vad kan ha hänt? Finns det någon pariasti eller liknade som visar sig på detta stt eller finns det nån annan sjuka som det kan vara? Hoppas på snabbt svar, för är han sjuk vill vi ju hjälpa honom så bra det bara går.... :ledsen:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej

har du några putsar -räkor/-fiskar?

hur ser karet ut i allmänhet?

hur beter sig fisken /andra invånare ?

om de gnuggar sig mot sanden/stenar, vill säga kliar sig, kan det vara tecken på parasitsmitta.

jag skulle börja med ett vattenbyte och en kontroll av phosphatvärdet och eventuellt se över matningsrutinen, allt för generös matning bidrar till för högt phosphatvärde som i sin tur bäddar för både bakterie och alg tillväxt .

hoppas att din nemo kryar på sig

mvh Reza

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kolla här

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=6157

nu har bilderna fuckat sig med jag lägger upp hur mina clown såg ut..

jag hade sammanlagt 5 st, inte en enda överlevde.. hoppas du har uv-c, det verkade vara någon bakteriell sjukdom orsakat att antingen dålig vattenkvalitet eller en sjuk fisk som har smittat dem andra..

jag plockade upp fiskarna och behandlade med antibakteriell medel men det var försent. Dem andra fiskarna i karet kliade sig så körde jag en hel (stark) omlopp med anti-parasites i karet (det enda man kan använda utan att korallerna blir skadade eller att man pajar bakteriefloran) och nu har det gått en månad eller mer och allt ser normal ut, men jag får avvakta lite till innan jag stoppar in en känslig fisk.

Det finns ett par mina trådar i forumet för sjukdomar & vatten angående detta, leta upp dem, det finns andra råd.

Hoppas för din skull att det inte är samma grej som jag har haft för jag kan lova dig.. det var inte roligt.

post-1208-14468912051977_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ojoj... Tack för alla svar men dekänns inte som att någon träffar rätt...

Alla fiskar uppträder normalt inkl Nemo. Äter bra, allmänt normalt beteende, ingen som kliar sig eller simmar konstigt.

Har ett UV system på G men har inte fått tag i alla prylarna så det står bara och dammar, ska rappa på det lite...

I övrigt så har jag haft lite algproblem i karet men alla värden är okej så det känns inte som att det är vattniet som spökar.

Daniel: Min Nemo har hela fenomr, dom är inte alls berörda av "luddet" utan det är på sidorna av kroppen. Tyckte för den delen att det såg lite bättre ut idag, men det kan ju vara önsketänkande...

Stigigemla: Sökte lite på nätet och hittade ett fåtal bilder... men inte heller detta tycks stämma... suck... skulle så gärna vilja veta vad den stackarn råkat ut för...

Ska se om jag kan ta nån vettig bild och lägga upp så ska ni få se hur det ser ut....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmmm skulle kunna tänka mej att den har fått nån typ av svamp.

Mina har haft det, vitt luddigt i små klumpar eller?

Jag gjorde ingenting åt det, försvann efter 2-3 månader. Mina clowner åt bra såg friska ut för övrigt så du behöver nog inte va orolig. Har tyvärr ingen bra bild själv men kan du fixa e det enklare för folk här o se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...