Gå till innehåll

Formler sökes.


freddi36

Rekommenderade inlägg

Undrar om någon har en matematisk formel så man lätt kan räkna ut hur mycket osmosvatten man behöver tillsätta för att få rätt salthalt i karet igen.

Säg att du har 1,027 i salt och vill ner till 1,024. Ditt akvarium är på 100 liter för att göra det enkelt. Hur många liter (?) osmosvatten behövs då?

Jag undrar även om någon vet ifall man kan räkna ut vad värdena på t.ex Ca och Mg blir efter man gjort vattenbyte. T.ex du har ett akvarium på 100 liter, ditt Ca är 400 och ditt Mg är 1200. Du ska byta 10%, dvs 10 liter. I det nya vattnet är värdena t.ex Ca 450 och Mg 1350. Vad blir då värdena i karet efter vattenbytet?

Tack! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ganska lätt att härleda en formel men du måste känna till en del parametrar som t.ex. saltets densitet. Den går i sin tur lätt att räkna ut med tillgång till en bra våg men jag tror att det är mindre jobb att bara tillsätta vatten försiktigt och testa. Om du fortfarande är sugen på en formel kan jag återkomma med den.

MVH

Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är egentligen ganska enkel matematik.

Salthalt: Vi tillsätter X antal liter och får formeln: 100 x 1,024 = (100 - X ) x 1,027 + X x 0,998. Sedan är det bara att räkna. 0,998 gäller för 20 grader varmt osmosvatten ungefär. Är vattnet varmare blir siffran lite mindre.

Ca: ( 90 x 400 + 10 x 450 ) / 100

Mg: ( 90 x 1200 + 10 x 1350 ) / 100

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar! Att fylla på osmosvatten kan man ju göra lite år gången men det är också bra med en säker formel :)

Tack för formlerna att räkna ut de andra värdena :) Då blir det lättare att räkna ut hur mycket buffer man ska ha i i samband med vattenbyte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...