Gå till innehåll

Då var det dax!


Fredrik85

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Efter att ha smugit runt på forumet här ett bra tag så har det blivit dax att presentera sig på allvar!

Jag heter Fredrik och bor i solna norr om sthlm.

Det har under ett par månader växt fram ett sug på att skaffa ett saltvattensakvarium, väldigt mycket tack vare det här forumet.

Är utan tvekan det trevligaste forum jag skrivit på!

Har förberett mig genom att läsa korallrevsakvaristik för nybörjare, the coral reef aquarium, the 101 best marine invertebrates och 101 best saltwater fishes.

Och självklart läst massor på forumet.

Nu sitter lite grunder iallafall, men det känns som om det kommer ta år innan man är mer än nybörjare.

Jag la för någon månad sedan ut en köpes annons här på forumet att jag sökte ett akvarium, och fick väldigt snabbt svar från heba här på forumet att hon hade ett RSM 130 som skulle tömmas inom en månad.

Det passade mig perfekt då jag som bäst höll på och packade för flytt.

Medans jag väntade på akvariumet så började jag inhandla tillbehör och hjälpmedel till akvariumet, typ tester, osmos, refraktometer osv.

Började även planera för ett reservakvarium som från början inte var tänkt att vara något levande i om det inte krisade.

Den planen sprack dock när suget blev för stort.

Inhandlade ett 27L nano akvarium för ett billig slant.

I söndags förra veckan åkte det i vatten och ca 2 kg ls.

Så här såg värdena ut vid första mätningarna.

Dag 1 Temp 26 Salinitet 1,023 Ph 8,4 Nitrit 0,1 Nitrat 5 Fosfat 0,3 Ammonium 0,2

Dag 3 Temp 26,5 Salinitet 1,025 Ph 8,6 Nitrit 0,1 Nitrat 5 Fosfat 0,3 Ammonium 0,05 Kh 12

Dag 7 Temp 26,5 Salinitet 1,025 Ph 8,4 Nitrit 0,05 Nitrat 2 Fosfat 0,4 ammonium 0,01 Kh 10

La i sand dag 6 och började med nite out och special blend dag 7.

Blir nog en ny mätning imorgon då det tillkommit nya invånare i karet.

Var och hämtade mitt RSM 130 hos heba idag!

Fick även med mig 2 koraller från heba, en capnella och en lobophytom(tror jag). De får bo i nano akvariumet sålänge, så får vi se var det blir av dem sen.

Kommer fler inlägg angående teknik och sådant framåt, börjar bli lite sent för att skriva mer.

Har lite bilder, men lyckas inte riktigt få in dem just nu så det får också komma senare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 73
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Slänger in lite info om 27l akvariet.

Ett haquoss nanolife med innerfilter som sitter med sugkoppar i karets bakvägg.

I filtret är första facket tomt i andra ligger det en påse biopearls, itredje facket sitter pumpen och en filtermatta.

Pumpen är den original som följde med filtret, dvs rätt klent. Kommer inte ihåg exakt hur många l/timme.

Har även köpt en enheim pump för att få bättre drag i karet, den är på 150-300l/timme.

Funderar på att sätt den i filtret istället.

Har beställt en rio nano skummare till karet som borde komma vilken dag som helst.

Sitter en 14w moonwhite(dvs blått och vitt ljus) lågenergilampa i som ger lite ljus. 25000/12000k enligt förpackningen.

Ligger ett tunt lager grov korallsand i botten.

ska försöka få upp lite bilder ikväll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjort ett vattenbyte, lagt i en strumpa fosfat remover och "installerat" en rio nano skummare samt haft i lite "nite out".

Testvärden direkt efter allt pillande.

Salinitet 1,025 Temp 24,5 Ph 8,2 Nitrit 0,1 Nitrat 10 Fosfat 0,2 Ammonium 0,2 Kh 11.

Saliniteten känns bra.

Temp sjönk lite medans jag höll på eftersom locket var öppet ett tag, men tempen är redan uppe i 24,9 efter att locket stängts. Så det värdet känns också bra.

Ph värdet känns bra.

Nitrit känns inte allt för högt med tanke på att karet är nystartat, hoppas att det går ner på 0 när skummaren och bakterietilsatserna gjort sitt.

Nitratet oroar såklart litegrann men hoppas att det också ska ge med sig med hjälp utav skummaren och vattenbyten.

Fosfatet hoppas jag fosfat removern och skummaren tar hand om.

Ammoniumet hoppas jag få bort med vattenbyten.

Kh 11 är väll helt ok.

Någon som kan ge något tips från coachen ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog inte oroa mig för NO3 10. När jag startade mitt kar för snart 2 månader sen hade jag ett NO3 värde på 80 första veckan. Ett ca 90 % vattenbyte sänkte värdet till 30, sen har det sakta sjunkit med vattenbytena till att för en vecka sen ligga på 7 och idag vara nere på 2.

Inget verkar ha tagit någon större av de höga värdena, möjligen att korallerna är lite brunare i färgen än vad de skulle ha varit kanske.

Men det finns kanske andra som är av som är av en annan åsikt.

/Madde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för de snabba svaren!

Tålamod är något jag tyvärr inte alltid har, men hoppas jag kan förbättra den egenskapen på kuppen i samband med att man

tar upp denna hobby.

Skönt att man inte verkar ligga allt för tokigt till med värdena iallafall :-)

Hoppas fortfarande på lite hjälp med att lägga upp bilder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk inte att det tar lång tid innan man blir mer än ny börjar, för att det är faktiskt trevligt att var nybörjar här på forumet, för alla är så satans trevliga =) hoppas det går bra med ditt akvarium, och det gör det säkert=)

Hoppas på bilder!=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror att en utav eremiterna just ömsat skinn. Hittade en typ eremit utan skal på botten idag. Lobophytomen jag fick från heba ser lite hängigare ut nu än vad den gjorde i början, men den får ju ganska lite ljus just nu också. Hällde i en droppe plankton, får se om det

hjälper något. Capnellan ser inte sämre ut iallfall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp jag kör med osmos.

Korallerna fick jag med mig från heba och var inte direkt planerade, eremiterna och turbosniglarna tyckte leffe på triton jag kunde ha i, eftersom jag kör startbakteriekultur.

Fosfat removern bytte jag idag, hoppas på att den ska ta sig. Den va rejält gul. Börjar fundera på om osmosen inte riktigt fungerar som den ska.

Kan man använda filterstrumpor mer än 1 gång?

Kommer Fylla rsm karet med vatten idag, så blir det väll sten inom ett par dagar.

Om någon har begagnad Ls att sälja i sthlm typ 12-15 kg så hojta till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok flyttade om lite i akvariet idag, samt tog bort lobophytumen som har kastat in handduken. Capnellan ser så vitt jag kan se frisk och kry ut. Slår ut polyperna rejält när ljuset går på. Även discosomerna som jag fick på köpet ser kanon ut, har både blivit större samt spridit sig till min ls.

Håller på och fyller Rsm med vatten för fullt, men det är lite tidskrävande eftersom det inte direkt sprutar vatten ur osmosen. Hoppas på att blanda i salt ikväll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nya mätningar på båda karen idag. Rsmet står dock tomt. Ville dubbelkolla värdena innan jag stoppar i någon sten, dels för att jag haft problem med fosfaten i det lilla karet och dels för att ha några "nollställda" värden innan jag stoppar i stenen.

27L nano

Temp 24,5 Salinitet 1,025 Ph 8,2 Nitrit 0,05 Nitrat 5 Fosfat 0,3 Ammonium 0,01 Kh 12

Fosfaten äntligen på väg ner! Skönt att se.

Känns fortfarande inte som om jag haft någon riktig topp på någonting, men är ju bara ca 18 dagar in också.

Rsm 130

Temp 24,5 Salinitet 1,024 Ph 8,6 Nitrit 0 Nitrat 0 Fosfat 0,01 Ammonium 0,01 Kh 8

Testen har gett utslag på fosfat och ammonium, men extremt lite. Känns som om det borde bero på att jag rengjort akvariumet dåligt eller att provglasen haft någon rest i sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dåligt med uppdateringar här just nu. Är totalt kaos hemma pga ommålning utav hela lägenheten så det händer inte så mycket just nu.

Mitt RSM 130 är igång med begagnad sten ifrån rogerj här på forumet, som tråkigt nog lagt ner sitt kanonfina kar. Tanken är att det ska få stå och puttra fram till v28-29 åtminstone innan jag gör någonting med det. Då kommer jag som det ser ut nu att flytta över allt från mitt 27L till mitt RSM och eventuellt köra 27lv karet som fraggkar till och börja med.

Kommer en uppdatering så småning om med lite detaljer kring RSMet och vad jag planerar för det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok här kommer lite info om RSMet.

Köpte karet utav heba här på forumet. Tack heba ;-)

Det är alltså ett RSM130 med en btm slimline bakgrund, mediabasket, tunze 9002 skummare, uppgraderade ytavriningen och fläkt.

Ett riktigt bra första kar helt enkelt.

Var för en vecka sen och köpte 12 kg begagnad sten utav rogerj, som är tillfälligt islängd i karet, då vi kommer behöva flytta karet pga ommålning.

Har noterat både mängder med små sniglar, någon sjösjärna och någon typ utav liten krabba i karet, hoppas det fortsätter så.

Eftersom jag inte kan lägga upp bilder på forumet så hittar ni bilder här http://i1266.photobucket.com/albums/jj524/fredrik851/IMAG0276.jpg http://i1266.photobucket.com/albums/jj524/fredrik851/RSMNYFYLLT.jpg http://i1266.photobucket.com/albums/jj524/fredrik851/EREMIT.jpg http://i1266.photobucket.com/albums/jj524/fredrik851/DISCOSOMANY.jpg http://i1266.photobucket.com/albums/jj524/fredrik851/CAPNELLA.jpghttp://i1266.photobucket.com/albums/jj524/fredrik851/27LHELBILD.jpg istället.

Bilder på både RSMet och det lilla framtida fraggkaret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul med bilder! Dock verkar den sista bilden inte fungera?

Härligt att det var "liv" i stenen och jag kan gissa att det blir bra när du får till en "scape".

Går det att öppna ett nytt konto här på svg för att se om det går att lägga in bilder?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...