Gå till innehåll

Dubbelriktad pump


pepo

Rekommenderade inlägg

Hej saltgurusar! Har fundringar på en stor Aquqa Medic Turoboflotor och tankar går då kring att hitta en ställbar dubbelriktad pump som på så sätt ger ett säkrare och enklare sätt att ställa flödet. Har någon provat dylik lösning och vet ni i så fall vart man kan köpa en sådan pump? Bilder på lösning är också önskvärd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det ingen annan än jag som har denna fundering? Skissade lite på principen..... Återgång till sump från akvarium sker med naturliga tyngdlagen och retur från skummaren med trycket i sig. På så sätt har man exakt samma flöde genom hela systemet och behöver inte "tuna in" det hela. Enda begränsningen blir vad skummaren klarar att hantera.

post-5522-14468925717353_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår inte riktigt varför du vill göra på detta vis? Vad är det man inte behöver "tuna in"?

Kan man inte använda en vanlig pump och ett T-stycke istället för den dubbelriktade pumpen? (Finns det sådana pumpar?)

Mycket frågor i all välmening :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kruxet är att få flödet genom skummaren att bli lika med flödet till akvariumet. Om en pump matar bägge så blir det på så sätt enbart en reglering. Ett T-stycke kan aldrig få den finkänsligheten. Bakgrunden till det hela är att jag planerar att använda en skummare utanför sumpen då jag vill få allt vatten att passera igenom denna. När den som idag står i sumpen så känns det som om minst 50 procent av vattenet passerar orenat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men det är ju bara att koppla avrinningen direkt till skummaren? Skummare av typ Deltec Apf600/701/851 o liknande skunnare för externt bruk har ju separat pump för skummande och på matningen kan du koppla en pump eller som du vill avrinningen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man kopplar pumpen som du vill kommer du ändå inte få samma flöde genom skummaren som upp till akvariet. Det är olika mottryck (motstånd) i röret upp till akvariet jämfört med det som finns i skummaren. Högst troligt blir det lägre flöde upp till akvariet (pga att lyfthöjden äter upp mycket av flödet), vilket kanske är en fördel för dig.

Så mitt förslag är att använda två likadana pumpar. En till skummaren och en till returen, vilket nog blir billigare än specialpumpen du tänkte på och det ger exakt samma resultat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kanske har rätt där Slanten (Jonas) att motståndet i de olika kretsarna kommer att skiljas åt. Min teori (kanske befängd) var dock att då de matas med samma motor kommer det exakta varvtalet att ge samma flöde så länge som man har vatten fullt ut i systemet. Om motståndet ökar i den ena kommer varvtalet att påverkas och på så sätt även flödet i den andra slingan. Men det kanske är fel? Problemet jag vill komma bort från är svårigheten att få en jämn och stabil nivå i min överrinningsbox. Detta är nödvändigt för att få en tyst och fin funktion samtidigt med ett högt flöde. Har man bottenborrat så sköter naturlagarna troligtvis det hela men så är inte fallet för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-5522-1446892572389_thumb.jpg

En grundbild gjord i paint. Möjligen kommer jag att borra i överkant på vänstra kortsidan för att på så sätt ersätta överrinningsboxen men känner stor osäkerhet kring borrning i glas och hållfastheten efteråt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du två identiska pumpar, samma motor eller inte, och kopplar dem till två olika saker, det räcker om det så bara är en rörkrök eller en dm slang mer i det ena, så kommer inte flödet att bli lika. Även om du försöker så lär du inte kunna bygga nåt som blir så identiskt så flödet blir exakt det samma, variationer i slangdiameter t ex kan stöka till det.

Vill du styra flödet hälften hälften är det enklaste nog att du har en pump med ett t-rör och så stryper flödet dit där det går lättast med att klämma slangen dit tills du har det balanserat. Räkna dock inte med att det varar för evigt när du fått det som du vill, påväxt i slangar mm kommer att ändra flödet efterhand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...