Gå till innehåll

vattenbyte


SeanD

Rekommenderade inlägg

Det är ganska varierande hur ofta folk byter vatten i sina kar, vissa byter 20% i veckan andra inget als. Själv byter jag 5-10% i månaden. Gör man täta vattenbyt med ett bra salt så blir det ingen brist på spårämnen med mera. men man riskerar samtidigt att gösla karet med fosfat och silikat om man har ett dåligt kranvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det bästa är mäta vattenvärdena i karet... ser de bra ut så finns det ingen anledning att göra vattenbyte förutom i förebyggande syfte eller för att tillföra nya spårämnen mm. som i så fall kan tillföra separat. Men som sagt visar vattenvärdena att man inte ligger rätt till så bör man göra ett v-byte!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för svaren..

har en fråga till,har upptäckt en glasros i karet o har läst att det går o spruta på med kokande vatten eller citron nånting kan man få litte tips om hur man ska göra?

mvh jonny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan göra som du vill om man vill ha snabba svar är det oftast lättare att söka bland dom gamla trådarna.

Men om det inte finns något annat på stenen så kan du ju ta upp den en stund men du kan lika väl spruta med kokande vatten i akvariet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok nu har jag sprutat med kokande vatten men den verkar leva än ska jag vänta ett par dar o se om den överlever elle ska jag testa med citronsaft,föresten ska man ta upp stenen eller kan man spruta med citronsaft på direkt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tillbaka till ursprungsfrågan om vattenbyte....

Jag blir lite konfunderad när du skriver om hur mycket vatten som avdunstar....

Avdunstat vatten ersätter du med färskvatten... helst i form av osmosvatten. Fyller du på med nytt saltvatten så höjer du salthalten hela tiden. Ville bara vara säker på att du har uppfattat det?

Mvh

Hans

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...