Gå till innehåll

Har 2 olicka sorters alger. Vad är det och hur blir man av med det.


Oxygar

Rekommenderade inlägg

Ser ut som någon form av macroalg samt håralger.

Är det nystartat kar är det vanligt i början och försvinner av sig självt förutsatt att du inte tillför en massa näring.

Önskar jag visste hur man blir av med det enkelt, har själv massor :-(

Slit loss skiten som går att komma åt och sug ut det, skaffa mer algbetare, eremiter, sjöhare, salarias, kirurget, snäckor för att nämna några.

Förhindra ny tillväxt genom att begränsa näringen i vattnet, finns en miljon olika tekniker, osmos, kolkälla, ats, refugium, zeovit, remover, för att nämna några.

Att dra ner på beslyningstimmarna kan hjälpa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Att plocka ut stenen o skrubba brukar kännas lockande och det ger ett snabbt resultat men det brukar även resultera i bakslag.

Börjar man flytta o gräva i karet så blir allting ännu mer instabilt och algerna får ytterligare fart.

Som vanligt så är det dock aldrig 100% säkert, vissa lyckas säkerligen med liknade operationer.

Sug ut algerna med slang och använd någon form av remover för att plocka den värsta fosfaten.

Om det blir riktigt illa så skulle jag föreslå ett refugium som är belyst på natten, funkade otroligt bra för mig när jag fick pestalger(Man bekämpar alger med alger).

Man kan även köra en ATS, men det är overkill enligt mig och har fler parametrar som behöver vara rätt för att det inte skall strula.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...