Gå till innehåll

Är den ballig clasic ?


niki68

Rekommenderade inlägg

Halterna här är beräknade för att förändra jonbalansen minimalt. Lösningarna är här litet mer utspädda än i andra recept. Det är för att det skall gå lättare att lösa upp den sista bottensatsen.

* Häll upp fyra liter vatten i varje dunk. Tillsätt sedan:

Dunk 1 220 g Kalciumklorid- dihydrat + 65 g Magnesiumklorid-

hexahydrat.

Dunk 2 262 g Natriumbikarbonat passar till kalciumkloriden.

För 65 g Magnesiumklorid ökar vi med 54 g natriumbikarbonat.

Behöver vi använda mer eller mindre magnesiumklorid bör natriumbikarbonatmängden ändras 83% av ändringen av

magnesiumkloridtillsatsen.

Dunk 3 65 g Natriumkloridfritt salt.

* Skaka om dunkarna till dess allt har löst sig och tillsätt sedan 1 liter vatten till i varje dunk.

* Skriv in i Aquacalc: Tillsatslösningar Ca/Alk/Mg dessa värden per 5 liter vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Receptet du postat ser inte ut som light utan en variant på ett balanserat recept fast med magnesium som inte ingår i classic. Ser ut som Stigs recept.

Skillnaden mellan classic och light är att med det klassiska receptet doserar man lika mycket från varje dunk (blanserat) medan man med light receptet har ganska mättade lösningar och ställer in kanalerna olika beroende på åtgången.

Den enda kritiken jag läst om balling i samband med zeovit är att det kan bli lite väl mkt spårämnen om man har detta i sina ballingblandningar. Så det bör inte göra någon skillnad om du kör med light, classic eller Stigs recept sålänge du skiter i att hälla i spårämnen i dunkarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte det spelar någon roll om du kör balling classic eller light. Utan som Fiffe påpekar så bör du kanske skippa spårämnena du har i dunkarna.

Har bara en burk kvar från Fauna Marin (BALLING LIGHT) sodium bicarbonate som inte är blandat med spårämnena andra finns ingeting kvar.Om man tittar på dunk2 finns inte blandat spårämnena kan använda som det är !

Man blir trött på dunk3 - 500 g of sodium bicarbonate den blir svårt att upplösa.

Men vilken recept är bäst till zeovit eller enklast ,jag har 3ch lediga på min ghl ?

Balling Light method

Three 5-litre canisters are to be prepared separately

1st canister: Dissolve 2.0 kg of Fauna Marin calcium chloride dihydrate mixture into 4 litres of osmosis water and then fill the canister with osmosis water.

Then add ...

25 ml Trace B heavy metal complex

25 ml Trace B strontium/barium complex

... to the canister.

2nd canister: Dissolve 2.0 kg Fauna Marin magnesium chloride hexahydrate mixture into 4 litres of osmosis water and then fill the canister with osmosis water.

The new method does not require magnesium sulphate as it becomes too strongly concentrated and causes ion displacement in the aquarium water.

 Nothing else is added to this canister!

3rd canister: Dissolve 500 g of sodium bicarbonate mixture into 4 litres of osmosis water and then fill the canister with osmosis water.

Then add ...

25 ml Trace B iodine/flour complex

... to the canister. !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör Balling Light utan spårämnen. Det är enklast och passar bra till Zeovit.

För att lättare lösa upp Sodium Bicarbonaten (KH-dunken) så värm upp vattnet till ca 70 grader. Jag gör detta och det fungerar mycket bättre.

Annars kan du prova att blanda ut det i 6 liter vatten istället. Skillnaden är att du får dosera mer från din GHL. Inget problem alltså.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte vill ha spårämnen ska du inte ta med de sakerna som heter Trace B eller liknande, det betyder spårämne på engelska.

Ett balanserat recept (classic) tycker jag är enklast eftersom man tillsätter lika mycket från varje dunk. Magnesium är enklast att pytsa i för hand vid sidan om.

Men det är ju en smaksak. Jag tycker du ska läsa på ordentligt innan du fortsätter, förstå varför man använder ballingmetoden, och bilda dig en egen uppfattning om vad som är enklast

Som jag har förstått det så har du en hel del korallproblem. Vilket borde innebära dålig eller ingen tillväxt. Har du ingen tillväxt så har du heller ingen åtgång på de ämnen som man tillför med balling.

Börja enkelt. Köp färdiga tillsatser i fiskaffären. Märker du att Calcium börjar sjunka så pytsa i lite färdig calcium saft, instruktioner står på flaskan, enkelt som katten.

När korallerna börjar må bra och växer ordentligt så kan du börja fundera på att automatisera det hela med balling eller reaktor, ta det lugnt i början, man behöver inte börja med det mest avancerade direkt. Kan tänka mig att du har tillräckligt med huvudbry gällande zeoviten vilket jag också tycker är något för den mer avancerade akvaristen då det verka kräva en del fingertoppskänsla.

Börja med osmos, skummare och fosfatremover är mitt tips :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag delar inte riktigt din åsikt.

Om Nicola skall lära sig detta så är det bättre att göra det innan det kommer i mängder med dyra koraller. Det är misstagen som gör att man lär sig detaljerna. Det kan vara vääääldigt svårt och stort att ta till sig all information i början och man glömmer lätt något på vägen.

Denna resa har nu Nicola påbörjat och dessutom kommit en bra bit påväg med. Grunderna börjar nog sitta nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stor tack till alla som ger mig råd och gör det möjligt att gå vidare med mitt hobby.

Om det går med Balligt light också får jag fortsätta med mina burkar som är kvar.Åker på Torsdag på Triton och köper allt utom Trace B.

Det bara mg som har svårt hitta rätt att dosera de andra ok.

Kh=24 ml

Ca=5-6 ml

Mg=????

Fredrik har rätt angående ....,man ska tillsätta lika mycket från varje dunk men kommer inte bli med light !

Ändrat av niki68
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kommit någ svar från reef central forum angående balling...

I used to use the balling plus method by Heinz Mahler, with Zeovit, and everything was fine.

http://reefdreams.de/lang_eng/info_3_eng.html

I do personally rather dose trace elements myself as needed though, so have switched to regular 2-3 part.

now I use B ionic ... which does include trace elements in CA++ solution, and my SPS have never looked better. I think the B-ionic ppl got the ratios better than others. [or at least it works better for my system]

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många i USA kör B-Ionic på grund att är billigare!

Men jag tror att Fauna Marin är mycket bättre fast dyrare och många väljer bort den.

These x3 items plus the basic 4 zeovit products should keep me going a while then I may venture into individual KZ supplements for tweaking.

I also use B-Ionic for all my dosing Ca/Alk/Mg. I think it works great. I recently added a kalk stirrer but just for pH. I still rely on the B-Ionic for my tank's demands. I have always used it from the very begining.

post-5479-14468925721197_thumb.jpg

post-5479-14468925721312_thumb.jpg

post-5479-14468925721407_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använd nu i början bara sådant som du vet fungerar bra.

Jag kör på Fauna Marin då jag inte vill riskera något. Det finns massor av bra och billiga produkter men jag väntar med dessa. Med bra produkter som du kommer att bli bra kompis med så blir du trygg och du vet vad du gör. Att experimentera i början är helt onödigt.

Att du har svårt att dosera MG beror på att du kanske inte behöver i början. Mät MG någon timme efter du gjort vattenbyten. Om värdena är bra så räcker det med vattenbyten.

Jag doserar väldigt lite jämfört med CA och KH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har åkt dit 2ggr med Faunamarine´s prylar så jag ser det det inte som någon garanti för kvalitet/hantering.

Det som har hänt är att dom märkt paketen fel varpå jag förlorade ett antal koraller, andra gången var jag lite snabbare på o fånga upp vad som var fel.

Misstänker att dom flesta köper sina kemikalier från samma leverantör, denhär typen av kemikalier är endast lönsamma o tillverka på stor skala...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...