Gå till innehåll

Gammal sten...


daniel_i_malmö

Rekommenderade inlägg

Hej

I samband med att vi flyttade i december tog jag upp all min ls, ca 30 kg, och la dem fuktiga i ett par stora plastbackar.

Under flytten gick sedan mitt stora sötvattensakvarium (960l) sönder och jag fick härbärgera all fisk därifrån i tillfälliga kar runt om i den nya lägenheten. Denna motgång gjorde att det inte blev särskilt mycket energi och tid över till saltvattensakvariet. Det har sedan dess gått med bar botten och endast en större sten, en hel del spagettialger och mina ca 10 mangroveplantor. Fiskarna verkar trivas utmärkt! Det gör dock inte min sambo som med all rätt tycker akvariet ser mycket tråkigt ut...

Vad tror ni om min sten som nu legat i plastbackar utan vatten men fuktiga i ett halvår? Jag kan tänka mig att den var full av levande - om inte annat massor av borstmaskar - som nu legat och ruttnat inuti den. Är det någon idé att försöka återanvända denna sten? Kommer den avge tråkigheter till vattnet under väldigt lång tid, eller skulle det kanske räcka med en tids kurering i saltvatten?

Har ni några råd att ge?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur luktar stenarna? De kan inte lukta grannt...

Om allt är dött i stenarna och du inte har någon brådska skulle jag prova att laka ur de i sötvatten under en längre tid, sedan använda de som död sten som får återpopuleras. Men det kan nog kräva ett visst tålamod. Du skulle kunna köra med ett stort kraftigt algfilter med(ATS) och ha stenen i sig helt skymd från ljus, det borde också kunna laka ut stenarna bra och kanske bli billigare än fosfat remover.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har du trädgård? ut med stenen i en saltvattensdamm/plastbackarna låt solen ligga på så det blir en riktigt härlig algsoppa eller göd mangroven med näringen från stenarna... byt sen vattnet och kör igen, repopulera med lite ny sten... nedbrytningsbakterierna lär redan finnas där, men smålivet behövs ju också...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...