Gå till innehåll

Mitt 320 akvarium


fraggen

Rekommenderade inlägg

Hej!

Ja då har akvariet varit igång i nästan på pricken två månader. Så här ser det ut när jag koppar in fisk,i går den 9 juni var jag i kungsbacka och fick köpa 5 st Anthias bartlettorum och så är det en symbiosräka till mina yasha gobys.

post-5805-14468925777905_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och så mina Antias Bartlettorum[ATTACH=CONFIG]78086[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]78087[/ATTACH] ja och så en akvariebild.Sådär ja. Nu ska allting bara växa till sig! Men ärligt talat, Ted sa att det räcker att mata dessa Anthias 1 ggr per dag men det vågar jag inte chansa på utan jag matar de med röd plankton lite och ggr flera varje dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ju kört Tanganyika/Malawi i flera decennier så jag har ju vanan inne att göra stenrösen Ha,ha. Men jag säger det, aldrig mer afrikanska ciklider..Hmm,kanske ett 720 lit med små sandlekare Kilesa eller ochrogenys! Underbara fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja,just det all sten och nästan alla koraller har jag köpt av ricke här på guiden! Himla bra. Men det ska tilläggas att basen i båda "stenhögarna" är pvprör så det är inte så många lösa stenar/koraller

Ändrat av fraggen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det gröna du ser i basen på acroporan är skelettet, normalt skall detta vara vitt när korallen håller på o dö.

Eftersom skelettet är missfärgat så kan man säga att du har för höga fosfatvärden, det är nämligen då man kan trigga GBA(green boring algae) en alg som kan växa under korallens vävnad vid höga fosfatvärden.

Huruvida den orsakat vävnadsdöden är dock lite tveksamt, koraller klarar av att leva med algen även om den försvagar skelettet.

Om du vill försöka rädda korallen så kan du prova fragga ner den, men jag tror du behöver en "fodervärd" åt fraggarna tills ditt kar är mer SPS vänligt.

Du frågade om färgen och där hänvisar jag med till fosfaten, hög fosfat=bruna koraller.

Lite överförenklat så kan man säga att symbiosalgerna(zoohex) trivs för bra och döljer färgerna...

Eftersom du kör kranvatten och RSCP så har du 2 fosfatkällor utöver maten, du skulle nog behöva göra nåt åt dom 2 då du inte bör strypa matningen (med tanke på att du har anthias).

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rhrodactisen bör kunna hålla färg även med höga näringsvärden, ditt val av rör har nog mera med det att göra.

Vill man få mer kick ur mjukisar o LPS så är blåa rör ett hett tipps, helst väldigt lite vitt.

Vattenbyten hjälper lite men ta till hänsyn att du även tillför näring och andra ämnen då du fyller på med färskvatten.

Kan du så skaffa ett litet refugium med macroalger, dom binder även metaller som koppar i viss mån, refugiet blir även en pod odling för dina anthias.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...