Gå till innehåll

Fel på magnetventil, tips?


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Min magnetventil har hängt sig i stängt läge.... Det klickar i den som vanligt, men "metallflärpen" som ska öppna rör sig inte, någon som har nått tips på hur det kan åtgärdas? Har skruvat isär den så gott det går men kan inte komma åt felet... Vågar jag peta på metallflärpen med något för att få den att stänga sig? Det låter som vanligt om den, finns det nått sätt att testa själva magnetfunktionen?

Tacksam för alla tips om magnetkontakter!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo mån kan dela såpass att jag ser själva metalflärpen som öppnar o stänger typ 1cm in.... Ska prova igen o knacka på den med skiftnyckel samtidigt som jag öppnar o stänger.

Hade ingen silikonspray hemma, får fixa imorgon men det hade varit skönt att få igång den.....

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det klickar så drar troligtvis spindel men själva ventilsätet rör sig inte. Kan vara att den gått sönder. Om inte spindeln rör sig så brukar det inte komma något klickljud. Om du monterar isär den - var noga med alla fjädrar och annat som hoppar ut.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du provat att slå till den? När magnetventilerna jag använder på jobbet kärvar har jag gett dem ett par ordentliga smällar med en skiftnyckel. Då brukar det släppa. Men jag vet inte hur kraftig din är och hur mycket den tål. Men jag hade testat att ge den en smäll.

/D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hm, klickar men ventilen rör sig inte... Kan nog inte montera ner huset som ventilen sitter i, ser ut som ett stycke.... Ska prova med lite silikonspray imorgon. Andra idéer?

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

Här finns en regel - om någon har fått ihop sk-en så kan man få isär den :). Kan du ta en bild på den? Kan vara av en konstruktion som jag inte råkat ut för. Normalt brukar det finnas bult på ovansidan av huset.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

gick så klart att dela den, metalbiten jag såg skulle ju inte röra sig :)

Efter hopsättning så funkar den igen:)

Men givetvis så lyckades jag dra sönder en kopplingsmutter i regulatorn:( så nu måste jag försöka få ut gängorna o skaffa ny mutter..... Typiskt.....

Men magnetventilen funkar.....

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hm, fick ut den knäckta biten av nippeln, tänkte att det skulle gå att hitta på närmsta bauhaus men det visade sig lite svårare än så.... Någon som vet var man kan hitta en kopplingsnippel till co2 grejor? Den är 8-9mm bred, minsta som fanns på bauhaus var 10mm....

Hittade något i en tysk-webbshop om 1/8" koppling, kan det stämma om det är invändigt mått?

Men som sagt, frågan är var kan man hitta anslutningar till co2 grejor? Gärna en fysisk butik....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hm, fick ut den knäckta biten av nippeln, tänkte att det skulle gå att hitta på närmsta bauhaus men det visade sig lite svårare än så.... Någon som vet var man kan hitta en kopplingsnippel till co2 grejor? Den är 8-9mm bred, minsta som fanns på bauhaus var 10mm....

Hittade något i en tysk-webbshop om 1/8" koppling, kan det stämma om det är invändigt mått?

Men som sagt, frågan är var kan man hitta anslutningar till co2 grejor? Gärna en fysisk butik....

Testa med någon svetsbutik.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kom på att det finns ett företag på hemmaplan som säljer industritillbehör, som tur är även till privatpersoner, de hade grejor i rätt dimension, så nu bubblar det i reaktorn igen:) Tack för hjälpen!

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...