Gå till innehåll

Erics RSM 130


alivedreamer

Rekommenderade inlägg

Hej på er alla!

Har nu startat mitt RSM 130 och lagt i levande sten för 5 dagar sedan. Stenen köpte jag begagnad (ca 26kg) och den hade legat i tunna med saltvatten och cirkulation ett par veckor. Dock tror jag att det hade varit lite dunstning och att salthalten kan ha varit lite hög hos dem.

De två första dagarna så skummade det ur en del smuts men nu är det inget alls i skummaren.

Hur lång tid tar det innan jag ser om det är någe liv i stenen?

Har tittat med ser inga djur alls. Börjar bli lite fundersam på om stenen är död eller halvdöd iaf.. Den luktade bra (hav och inte unket) när jag la i dem så jag tänkte att det förmodligen var ok.

Värden:

ph ok, kh ok, Temp 25 gader, Salthalt 1.023

Nitrit 0? Kanske inte blivit någon ännu, har ju bar haft stenen i ca 5 dagar.

Tänkte köpa ett fosfattest för att få lite mer att gå på, har jag tänkt rätt?

Vänliga hälsningar

Eric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan Eric och välkommen till SVG! :)

Det är en väldigt rolig hobby du har börjat med!

När det gäller din sten så är det inte livet som syns i stenen, som är det viktiga, utan det som inte syns. Är stenen begagnad och har legat i vatten med cirkulation sen du köpte den, så är det säkert ingen fara med den och livet finns kvar i stenen. Eftersom stenens begagnad är det inte, som Morgan skrev, säkert att du får någon nitrittopp. Jag skulle föreslå ett fosfat- och ett nitrattest. Men det kanske finns någon som har en annan åsikt när det gäller det.

Om du inte redan har läst boken Korallrevsakvaristik för nybörjare av Daniel Knop rekommenderar jag dig att göra det. Det är en väldigt bra bok att börja med, jag har själv läst igenom den flera ggr. Den kostar några hundralappar, men finns säkert på ditt bibliotek om du inte vill köpa den.

Jag har oxå ett RSM 130D, så det ska bli roligt att följa din tråd. Lägg gärna in några bilder, även om man inte tycker att det är så mycket att se i börjarn, är det alltid kul att se hur det utvecklar sig allt eftersom. :)

Lycka till!

/Madde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga till Eric, Madde och er andra som har RSM 130D. Jag är själv på väg att skaffa mitt första saltvattensakvarium och har kikat på detta fina akvarium.

Frågan gäller ljudnivån i detta kar, alla akvarium låter ju lite med pumpar och sånt men har hört att skummaren är ganska högljud på denna, stämmer det?

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga till Eric, Madde och er andra som har RSM 130D. Jag är själv på väg att skaffa mitt första saltvattensakvarium och har kikat på detta fina akvarium.

Frågan gäller ljudnivån i detta kar, alla akvarium låter ju lite med pumpar och sånt men har hört att skummaren är ganska högljud på denna, stämmer det?

/Jonas

Hej Jonas och välkommen till SVG du oxå!

Ber om ursäkt Eric att vi tillfälligt kapar din tråd!

Jo, den låter en hel del. Många byter ut skummaren mot en Tunze 9002, jag har bytt pump istället. Kolla gärna min tråd om du vill, jag har skrivit en del om det, länk finns i signaturen nedan. Annars är det ju ett jäkla snyggt kar tycker jag!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jonas och välkommen till SVG du oxå!

Ber om ursäkt Eric att vi tillfälligt kapar din tråd!

Jo, den låter en hel del. Många byter ut skummaren mot en Tunze 9002, jag har bytt pump istället. Kolla gärna min tråd om du vill, jag har skrivit en del om det, länk finns i signaturen nedan. Annars är det ju ett jäkla snyggt kar tycker jag!

Hej Madde och tack för ditt svar :)

Ska genast kolla det!

Sorry Eric, tråden är din igen ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar så mycket! Just nu ligger stenen bara i en stor hög, men jag kanske lägger den lite snyggare sen. Såg lite alger nu när jag kom hem, så algerna har överlevt iallafall.

Angånde ljudnivån: Skummaren och pumparna låter en hel del. Jag bytte pumparna mot Eheim 600 med slanganslutningar. Då hänger de fritt och ev. vibrationer hörs inte så mycket. Fläktarna i locket låter bra mycket så de har jag bytt och dragit ned varvtalet på med ett par motstånd. Stänger jag av skummaren så är det nära på helt tyst nu. Förmodligen byter jag ut den mot en Tunze 9002, men jag kikar runt lite på andra alternativ så vi får se.

post-6860-14468925860219_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fosfattest från salifert inhandlat. Svårt att läsa av men troligen har jag ett fosfatvärde 0.5 mg/l. Jag har även börjat få nitrit, 0.3 mg/l.

Korallrevsakvaristik ska jag låna från biblioteket idag, tack för tipset.

Räcker det med att låta stenen ligga och byta vatten för att bli av med fosfaten? Eller krävs det mer drastiska åtgärder?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser bra ut Eric! Ett litet tips är att inte lägga stenen så nära glaset så att du inte kommer åt att skrapa glaset från alger. :)

Jag kom på att jag glömde ett tips förut, som du kanske redan har hittat iofs, men om inte. Dokumentet "Saltvattenskemi för Dummies", är mycket bra dokument som jag fortfarande använder mig av varje gång jag har gjort mätningar i karet.

När du lånar boken Korallrevsakvaristik för nybörjare, se då till att den heter just så, det finns en tidigare version, med ett lite annat namn, som är ljusblå oxå. Men den du vill låna är svart med koraller på framsidan.

När det gäller din fråga om stenen så överlåter jag till nån som kan mer, att svara på den, för att du ska få ett korrekt svar. Skulle jag ha svarat så hade jag sagt vattenbyten och eventuellt fosfatremover, men som sagt, det gör jag inte. ;)

/Madde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att få ner Fosfathalten till hälften måste du byta 50% av vattnet - vilket blir ganska dyrt då det behöver göras ett antal gånger.

Stenen kommer kanske att släppa lite fosfat hela tiden och då är det bättre att köra med en fosfatremover istället.

Sen är det inte fel att byta vatten ändå, men som lösning på fosfaten så är remover bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var förbi zoo-butiken för att köpa en liten test-turbo att stoppa i karet. De hade levande sten med massa fint på från ett begagnat akvarium som såg spännande ut. Så jag kunde inte låta bli att köpa en liten sten. Jag kom hem och stoppa i den och efter en liten stund kunde jag se en masssa skoj, bla. två små vita sjöstjärnor, flera rörmaskar och massor spännande brunaktiga spretiga saker som jag inte hade en aning om var det var för något. Så efter lite googlande stod det klart att jag köpt en sten full av glasrosor.

Ja då har man lyckats köpa på sig ogräs, bild bifogad..

post-6860-14468925929888_thumb.jpg

I övrigt så artar det sig bra turbon lever fortfarande och jag har även hittat en liten krabba som bor i ett hål i den nyinköpta sten. Jag vill även passa på och tacka alla ovan för er hjälp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...