Gå till innehåll

Flöde för en Deltec FR509?


Chum

Rekommenderade inlägg

Köpte en Deltec FR509 fosfatreaktor med en Eheim Compact 1000 pump (500-1000 l/h). Enligt beskrivningen så skall reaktorn klara upp till 1,2 l media med 500 l/h flöde... Jag har 1 liter NP Reducing BioPellets, men 60% av mediat ligger statiskt i botten och pumpen "orkar" inte driva dem alla? Verkar inte det knas? Skall byta till en Compact 2000 som klarar 1000-2000 l/h, men frågan är om det räcker... Har ngn annan en FR509 och vilket flöde har ni samt hur mkt media kör ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jovars, med 1000 liter vatten så borde det vara lagom... eller? Kanske borde minska antalet pellets, men det är ändå konstigt att den inte orkar driva trots att jag har mindre mängd än max angivet (1,2 liter) och dubbla flödet mot vad de specifierat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jovars, med 1000 liter vatten så borde det vara lagom... eller? Kanske borde minska antalet pellets, men det är ändå konstigt att den inte orkar driva trots att jag har mindre mängd än max angivet (1,2 liter) och dubbla flödet mot vad de specifierat.

I grundläget så är fr509a till för annat media helt enkelt.. Ett media som kräver mindre flöde som fosfat remover osv..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med rätt media som ska va i reaktorn så stämmer säkert deras spec. Men med större och tyngre media som behöver vara i konstant rörelse som pellets ska, så orkar inte den pumpen helt enkelt. När pelletsen sen klibbar ihop pga det låga flödet så blir motståndet än större.

*Edit. Manne han före.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Prova börja med halva mängden pellets och ge dom 2-3veckor o aktiveras samt en månad o börja verka, det brukar inte behövas speciellt mycket om man inte öser i mat.

Till skillnad från vad tillverkaren hävdar så går det att överdosera pelletsen (speciellt i början) varpå man kan tex kväva fiskarna med en bakterieblomning eller skada korallerna.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Drog ned mängden pellets till hälften (0,5 liter) och ökade flödet till 2000 l/h... nu virvlar det runt perfekt i reaktorn. Skummaren började också plötsligt göra skäl för priset (8500 kr) och producerar nu rejält med tjock skum i.o.m. att fosfatreaktorns utström går rakt in mot skummarens intag :) Vattnet i karet tappade snabbt sin klarhet dock, eftersom det förmodligen ändå slinker med en stor mängd goda bakterier från reaktorn, förbi skummaren, upp i akvariet. Men 3 påsar aktivt kol med zeolit precis innan returpumpen där också en påse Purigen (Seachem) rådde bot på detta inom ett dygn. Cyanoalgerna har nu minskat i tillväxt verkar det som, och förhoppningsvis drar de sig tillbaka snart... Enda risken är väl att akvariet blir för näringsfattigt dock... :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så du kör purigen+zeo+pellets?

Du bör nog ta det lite försiktigt, varje delkomponent i sig är nog för att driva ner näringsnivåerna riktigt ordentligt och metod-blandningar brukar vara svåra att styra om man inte varit med ett tag.

Cyanon kan nog öka med pelletsen, pelletsen förbrukar nitrat väldigt effektivt och då kan bli det en skev balans med proportionerligt för mycket fosfat kvar vilket verkar gynna cyano.

Skummarens effektivitet kan bero på flera olika saker men kolkälla brukar göra en del, du kan däremot även trimma in den och öka effektiviteten men det kan ta lite tid.

En bra skummare och pellets kan gå rätt hårt åt korallerna, därav börjar flera titta på pelletsreaktorer där man kan reglera flödet in och fortfarande ha högt flöde i själva reaktorn.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Har en FR509 som jag tänkt sparka igång ikväll.

Har uppskattningsvis 250L i systemet totalt.

Hur mycket pellets ska jag köra i denna.

Vilken anslutning ska pumpen sitta på? Den som går via centrumröret ner och trycker vattnet nereifrån?

Ska även koppla in UV-filter

Utöver detta så har jag köpt denna produkten http://www.po4x4.com/Site/

http://www.drakfisken.se/fosfat/1515-po4x4-phosphate-remover.html

Någon som testat denna remover?

Hur körde ni så fall den ?

(har ett ombyggt nitratfilter som fungerar som pelletsreaktor)

Något av dessa filter är tänkt att köra på en tappkran från returpumpen.

Vilket filter skulle ni välja att köra på det viset ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Från pumpen kör du ner vattnet längs röret i reaktorn så att vatnet får pelletsen at snurra runt med kraften underifrån. Ifall du hade vänt på det så hade du inte fått mycket rörelse i pelletsen, de hade bara tryckts ner mot botten. :)

Jag körde mitt pelletsfilter på en avstickare från returen tidigare, och det funkade bra så länge man inte behövde ta loss filtret och serva det eller fylla på pellets. Då fick man stänga av pumpen annars blev det helt galet i flödet upp i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för ditt svar Jimmy.

Helt klart en vettig input med pumpen.

Min förhoppning är att komma upp på halvfart på min Deltec HLP genom att sätta köra förgreningen och när jag sedan ska rengöra filter eller UV (beroende på vad jag sätter där) så kan jag slå ner pumpen på låg-läge under tiden jag servar filtret.

Någon annan med tankar om det är bäst att köra UV eller pelletsreaktor på en sådan lösning?

Någon som testat fosfatremovern http://www.po4x4.com/Site/ ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sorry, glömde hälften av svaret. :)

Jag hade nog valt UV't, mest för att du kan slå av det men ändå fortsätta att köra vattnet den vägen, då behöver du inte tänka på det hela varje gång du behöver serva ditt filter.

Fosfatmediat är det jag använt senast och det har nog funkat lika bra som andra. Ska vara snabbverkande, men har inte märkt någon drastisk dropp i mitt kar iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade det i en filterstrumpa i sumpen. Tog ut det ikväll faktiskt och fyllde på med annat media, minns inte hur länge jag haft det, men det har kommit en del bruna alger på sanden så tyckte att det var lika bra o byta. :)

Pelletsen kan du med fördel blötlägga ett par dagar i ett glas/behållare med vanligt kranvatten, det hjälper dem att inte klabba ihop när du kör dem i reaktorn sen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...