Gå till innehåll

tunna grenar på Acropora - Varför?


Klas

Rekommenderade inlägg

Jag har för tillfället, och faktiskt med mer regel än undantag, råkat ut för att Acropororna får tunna grenar. Någon som vet tänkbara orsaker?

Vattenvärdena är bra vad gäller KH, NO3, PO4, Densitet, Ca, Mg, möjligen lite lågt NO3 (knappt mätbart). Kör idag med lite biopellets (ca 2 msk på 600 lit), med det endast sedan något år tillbaka och jag har haft samma förr.

Jag har fått såhär många gånger under årens lopp (+20 år). Tror inte på belysningen då jag haft alla varianter där.

Tänkbara anledningar:

1. För lågt pH (har alltid kört med Ca/CO2-reaktor, vilket borde ge något lågt pH)

2. Allelopati (har en hel del mjukkoraller/discosoma, och faktiskt en lobophyton som just fyllt 20 år i min ägo, och som skall vara giftig).

3. För lite mat (tror jag inte på egentligen, matar anthias flera gånger om dagen, korallerna borde få sitt)

4. Näringsämnen (jag har haft detta fenomen med högt PO4, med odetekterbart PO4, högt och lågt NO3, så jag tror inte på det heller)

Har som sagt testat massa saker genom åren, men detta har förföljt mig. De två översta anledningarna har varit detsamma.

/Klas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tanke... Blir acroporor tjockare om man sedan efter att ha haft lite lätt flöde börjar ösa på?

Funderar om man startar ett nytt acroporakar om det kan vara värt att köra lägre flöde första månaderna för att få snabb tillväxt i höjd och bredd, och sedan ösa på sakta så de tjocknar till.... Tankar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...