Gå till innehåll

Pellets i syrefattig miljö


akutmottagning

Rekommenderade inlägg

Om det är biopellets du tänker på så får dom åtminstone en hämmad effekt om det är för syrefattigt.

Bakterierna vill ha syre och om det finns näring så kan syret bli det som bromsar.

Vad tänkte du på om man får fråga?

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har mitt pelletsfilter i samma fack som skummaren. innan detta rinner vattnet genom en filtermatta som är klämd mellan 2 glas skivor sista skivan går 4 cm under vatten nivån i facket där mina biopellets och skummare står.så blir lite som en bubbelfälla. så undra mest ifall det funka sämmre :) att ha det på detta viset. tycker värdet inte minskat på 8 månader sedan jag starta. har legat på 2-3 nitrat hela tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja du kan komma lägre än så i nitrat utan problem, sen får du andra problem men det är en sak i sig...

Skulle nästan gissa på att du har antingen nåt strul med nitratestet eller sen nåt som stör det som lite nitrit tex.

Att du skulle ha slut på fosfaten och därmed ha svårt o få ner den sista nitraten ser jag inte som så troligt.

Jag skulle vara glad om jag kunde hålla min nitrat kring 1-2½, tillväxten och färgerna brukar bli som bäst då;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur är det med återcirkulerande pelletsreaktorer. Får man in tillräckligt med syre i dom eller blir de syrebegränsade?

Om näringsnivåerna är höga så får man en hög tillväxt av bakterier på grund av att kolkällan i stort sett är obegränsad i reaktorn (substratet ÄR kolkällan). Det innebär att det ligger en viss risk vid kraftig återrecirkulering att få det syrefritt. Vid måttliga och låga näringsnivåer tror jag inte risken är allt för stor.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör inte det - låt det va som det är. Får du biopellets i en syrefattig miljö så får du ett utomordentligt denitrafikationsfilter.

MVH Lasse

Detta förstod jag inte lite nya begrep för mig. Förklara gärna om det är bra dåligt att ha det som jag har det :) ( denitrationsfilter?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kollade lite på det du skrev Lasse att jag bildar bakterier som finns i dsb och i stenen, men mängden pellets jag har ca 400ml bidrar ju inte särskilt mycket ( ren egen gissning) . Så jag fick en tanke om jag kan reglera syret in i reaktorn med hjälp av nån form av luftventil nått liknande man har på skummares så borde man ju kunna kontrollera bakterie tillväxten och ha i mycket pellets redan från start och reglera syret och därmed styra tillväxten. Detta är bara en tanke kan likväl vara käpp rätt åt hä...e.

Sen angående mitt eget filter efter som det står i samma fack som skummares så bör där ju vara endel syre från utloppet av skummares även om utloppet är mot sista bubbelfällans vänstra hörn och insuget på mitt pelletsfilter är i andra sidan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag menade med "gör inte det" syftade på att du sa att du ville 0:a nitraten. Du får andra besvär då.

Har du ett filter med låg till ingen syrehalt så går dina bakterier över från att använda syre som "bränsle" till att i första hand använda nitrat i den rollen. Det gör att du får nitraten till att bli kvävgas och vatten. när nitraten är slut så använder bakterierna sulfat och resultatet blir då svavelväte. se till att du har syrerikt vatten in i biopelletsfiltret - det är mycket enklare då

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag menade med "gör inte det" syftade på att du sa att du ville 0:a nitraten. Du får andra besvär då.

Har du ett filter med låg till ingen syrehalt så går dina bakterier över från att använda syre som "bränsle" till att i första hand använda nitrat i den rollen. Det gör att du får nitraten till att bli kvävgas och vatten. när nitraten är slut så använder bakterierna sulfat och resultatet blir då svavelväte. se till att du har syrerikt vatten in i biopelletsfiltret - det är mycket enklare då

MVH Lasse

Okej kanon info Lasse!!

Eftersom skummaren står i samma fack borde inte vattnet i mitt fall vara särskilt syrefattigt eller fel på det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...