Wigge Postat 20 juli 2012 Postat 20 juli 2012 Behöver jag tillsätta lite kalcium i mitt 120 liters kar? har 4 euphyllier, xenia lite knappar och tillkommer snart 1 euphyllia, heilofungia och lite sånt?Mvh Wictor Citera
akutmottagning Postat 20 juli 2012 Postat 20 juli 2012 Behöver jag tillsätta lite kalcium i mitt 120 liters kar? har 4 euphyllier, xenia lite knappar och tillkommer snart 1 euphyllia, heilofungia och lite sånt?Mvh WictorBeror helt på hur mycket och hur ofta du byter vatten och hur din åtgång ser ut dagsvis Citera
Wigge Postat 20 juli 2012 Författare Postat 20 juli 2012 bytar inte vatten så ofta, men men fyller ofta på med nytt kranvatten för vattnet avdunstar=) Citera
_Manne_ Postat 20 juli 2012 Postat 20 juli 2012 Föreslår att du börjar mäta Ca , då får du ett klart besked om du behöver tillsätta eller ej.... Med vänlig hälsning, Manne Citera
DaTrucka Postat 20 juli 2012 Postat 20 juli 2012 Börja mäta Ca, Mg, Kh (antar du redan har tester för nitrat och pH). Vad mäter dú saliniteten med?Hur ofta byter du vatten?Vilket salt använder du? Citera
DSB Postat 20 juli 2012 Postat 20 juli 2012 Det är som flera redan sagt enklast att du mäter själv, då ser du ju om du har för lågt värde eller inte,Även om du skulle klara dig med endast vattenbyten och det som du får genom påfyllnads vattnet idag, så kommer du att nå en punkt då du behöva börja tillsätta mer pga att korallerna/kalkalger mm växer och förbrukningen ökar.Så om du regelbundet mäter CA, KH, och magnesium, så ser du när det är dags och det blir inte någon panik åtgärd, för att du har alldeles för låga värden och korallerna börjar "sloka". Citera
Bläckfisken Postat 20 juli 2012 Postat 20 juli 2012 tror att man skall vara mest vaksam över förbrukningen av KH Citera
Wigge Postat 21 juli 2012 Författare Postat 21 juli 2012 salinitet=salthalten i vattnet?jag har inte bytt vatten i mitt kar sedan uppstart(för 1 månad sedan).coral pro salt. Citera
DaTrucka Postat 21 juli 2012 Postat 21 juli 2012 Slinitet = salthaltenByt 10% i veckan så klarar du dig förmodligen på det ett bra tag framöver.Du bör ju ändå börja mäta lite för att hålla koll på hur karet beter sig rent kemiskt, om något ämne börjar dra åt pipan så går det fort sen. I regel är det knöligt att få till det riktigt igen utan dödsfall av korall eller andra djur. Citera
Wigge Postat 21 juli 2012 Författare Postat 21 juli 2012 okej=) så länge korllerna slår ut som dem ska och växer så brukar jag inte mäta=) Citera
DSB Postat 21 juli 2012 Postat 21 juli 2012 I regel är det knöligt att få till det riktigt igen utan dödsfall av korall eller andra djur.Precis Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.