Gå till innehåll

Gobiodon okinawae "gnider" sig mot acropora.


freddi36

Rekommenderade inlägg

Igår köpte jag bla en acropora fragg. Idag ser jag att min okinawae gobie "gnider" sig mot den och nafsar på den, jag kan dock inte se om den faktiskt äter av polyperna. Koraller verkar inte stressad förutom att den har sina polyper indragna.

Varför gör den såhär? det ser ut som att den revirmarkerar korallen :P Om clownerna kommer för nära så blir dom bortjagade av den lilla fisken. I naturen lever ju okinawaerna i acroporor så den kanske bara känner sig hemma och gillar att gosa i dessa koraller precis som clowner i anemoner? Men tar korallen skada av detta?

Kan tillägga att jag även köpte 3 andra spser, montipora, seriatopora och pocillopora men den rör ingen av dessa, jag har även två montiporor sen innan som den aldrig rört sig vid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Jag bumpar denna tråden. Vi släppte för en vecka sedan ut 2st Gobiodon okinawae i vårt största SPS-kar och dom verkar stortrivas bland acroporor och stora hystrix. Men vi har sett dom nafsa på koraller, och vissa acroporor har polyperna indragna mycker mer än vanligt. Klart att de är "ovana" vid att ha fiskar bland sina grenar och möjligtvis behöver de en tid att vänja sig vid sina sambos, men har någon upplevt att korallerna tagit någon större skada av dom?

Det som känns bra är att de flyttar runt bland korallerna, så trycket borde inte vara så hårt.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I naturen gör inte G. okinawae någon nämnvärd skada på sina värdar utan är tvärtom ett nyttodjur, i våra kar KAN dem ibland bli ett problem då det kan bli lite intensivt för en liten fragg jämfört med en stor koloni ute i naturen. När dem leker så noppar de polyperna ifrån en del av en gren och lägger äggen där, ingenting som stör en stor koloni, men kan döda en mindre fragg. Så om man har några få små acroporor i karet så kan det vara lite riskabelt, men har man många stora acroporor så brukar dem klara sig, även om en del kan bli sura när de noppar en bit kal...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De rensar acropora från vävnad när de leker. De lägger ägg på det bara skelettet. De är även ganska kända Acropora-nippare. Omöjligt att säga hur just dina koraller kommer reagera på det i det långa loppet

Men i stora burkar med mycket Acropora kommer det nog inte göra någon större skada.

EDIT: var lite långsam!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för svar! Ja, i naturen har man ju sett att de försvarar sin värd mot alger mm. http://www.vattenplaneten.se/2012/11/14/koraller-skickar-kemisk-nodsignal-till-fiskar/

Då är det tur att de än så länge mest håller till i kolonier med diameter över 20cm :) Kan återkomma senare med hur det gått.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min hade ihjäll ett par stycken fraggar av Acropora och en digitata. Tyvärr har okinawaen som tråden handlar om gått vidare för ett par månader sen och jag har inte haft några som helst problem med Acros sen dess. Jag hade gärna velat ha en ny eller ett par men vill inte ta risken när alla Acropora jag har är i fraggstorlek eller ganska små.

Dom är jättefina och passar säkert utmärkt i stora kar med enbart stora sps-kolonier! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...