Gå till innehåll

Led bra eller dåligt


j sjögren

Rekommenderade inlägg

Jag tycker att det är svårt att begripa alla termer när det gäller led till karet.

När jag surfade runt i dag så fann jag denna sida www.ledvision.se/led-akvariebelysning/

Priserna verkar vara helt ok men är det något att ha??? Nu har jag en led armatur från kina som jag tycker funkar bra över mitt 190l hörn kar dock så har jag lite problem med att få ner ljuset på sidorna av karet så jag skulle vilja he en bredare armatur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja jag skulle nog inte köpa en ramp där den huvudsakliga belysningen kommer från 1w dioder, det brukar vara rätt dålig effekt och ingen större tillverkare använder såna.

Ibland så är ett bra pris inte speciellt bra när man börjar syna sitt köp lite närmare ;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört Mh i flera år och kan inte påminna mig om att jag haft nån lampa som varit "krispare" än min ledramp, led kan däremot bli lite väl glittrigt om man har för mycket brytningar i ytan.

Fördelarna med led är lite fler än bara strömförbrukningen och att skippa lampbyten.

Man kan välja ut frekvenser av ljus som gör mest nytta för korallen, lite därav man kan klara sig med färre watt kontra dom vanliga ljuskällorna.

Det går oftast att dimma enstaka färger och få fram den typen av ljus man själv finner estetiskt behagligt(förr innebar detta byten av rör och en hel del kostnader).

Man kan fortsätta men det vore bara att återupprepa det som skrivits i otaliga trådar vid dehär laget...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är vi tillbaka på det tekniska. Om man med en MH räknar att det behövs ca 1w/ lit

Hur skall man då räkna på led? Och hur skall man fördela färgerna på dioder???

med en MH så är det inte så svårt men med led blir det värre eftersom det verkar att finnas mängder att välja mellan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja har 0,6 W LED/liter och det växer så att ja ser det från dag till dag, SPSer mellan 1 och 3cm i månaden, knappar,skivor och Gorgonia frodas. LPSerna går lite trögare men jag tror inte det beror på lyset utan på att det är lite knepigt att få till ett optimalt vatten både för LPS och SPS.

Har enbart Royal Blue och vita LED.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan inte riktigt räkna watt som watt med dioder, det beror lite på vad man använder/köper.

Cree dioder ger mest ljus per watt medan dom billiga kinadioderna ger mindre och vad jag mins så ger multichipp minst per watt(men är enklare om man bygger nåt själv).

Men man kan höfta lite att om man går över från befintligt så kan man dra ner 50% från Mh ljuset eller 30% från T5, och fortfarande få samma tillväxt.

Detta skall dock gälla vettiga ramper med bra dioder.

En kombination som börjar användas för färgerna är blå/turkos/röd, detta ger ett vitt ljus med bredare spektrum för att ta fram färger.

Det är dock bara nåt som skall användas i liten skala för färgernas skull, effekten skall komma från Royal Blue och lite vitt.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja du hittar nog bra ramper på nätet men dom är inte billiga, dvs det blir ofta dom vissa butiker säljer även om prisen kan variera.

Ecotech Radion har varit populär, Pacific Sun har några fina ramper men dom kostar liksom Vertex.

Maxspect har väl varit den populära budget varianten som många satsat på även om det inte heller är så billigt.

Man bör dock vara noga med o läsa på om den rampen man tänker köpa, versionerna från samma tillverkare kan skilja på dioder och funktioner.

Det finns inte riktigt nån ramp som jag vågar rekommendera som "bättre" än dom andra...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...