Gå till innehåll

Rek. styrka belysning till fraggakvarium 90*30*50


Tommy

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag behöver råd från er: hur mycket belysning behöver jag för att odla sps i mitt fraggakvarium som är 90 långt, vattendjupet upp till överkant är enbart 30cm.

Alternativ: hur mycket T5 ljus - hur mycket MH eller hur mycket om jag kör med led? Jag vill helst inte blanda olika ljuskällor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Räkna med runt 1W/liter om det inte kommer vara synligt är 2x54W nog det mest ekonomiska (antar att du bara vill odla upp dem där för att sedan flytta upp dem, då behöver man inte riktigt blanda färgerna på samma sätt då de färgar ut sig i huvudkaret). personligen hade jag byggt en billig ledramp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog enklast att leta efter en 4x39w ramp med T5, halogener passar inte riktigt för ditt format det blir skuggbildning och ojämn ljusstyrka samt ljusspill.

Skall du köra led så har jag funderat en del på det till mitt fraggkar, min slutsats är att 3w cree med 2-3 blåa för varje vit vore lämpligast.

Jag har resonerat som så att det går enklare o sprida dom på aluminium U lister och få en jämn ljusbild över hela karet samtidigt som man slipper fläktar.

Sen kan man lägga till optik lite beroende på hur högt man vill ha rampen...

Hur mycket effekt som behövs är inte helt odebaterat men med konventionella ljuslkällor så är det runt 1w litern, led kan man nog dra ner till 0,7 eller lägre(beroende på diodtyp).

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk lite grann på vad du vill få ut av din frag tank, skall den vara mer som en karatän, eller är den för att spara pengar i längden. Är det det senare så får du tänka på att med 4 rör över är det 4 rör per år du får byta ut. Redan där är du inte långt ifrån vad leds skulle kosta över ett kar som den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har både Bridgelux och Cree i mitt kar och jag märker inte någon markant skillnad på tillväxt på koraller under den ena eller den andra.

Däremot så tror jag att man ska se upp lite med märkningen på billiga Kina-drivare. Fick betydligt sämre tryck på LEDen med den billiga drivaren ja köpte från Aquastyle än de ja köpte här hemma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...