MrRhames Postat 7 augusti 2012 Postat 7 augusti 2012 HejVad är detta för röda alger? Har suttit de senaste dagarna och kollat "Alger" delen här på SG. Men tycker jag inte kan hitta något som liknar de alger jag har.Algerna växer endast på stenarna och på pumparna. Det var ett tag sedan jag mätte värdena. Jag byter 30l vatten varannan vecka, kör med Tropic Marin salt.Dessa vattenvärden har jag senast.Salinitet: 1.024Temperatur: 27 graderKalcium (Ca): 390Alkanitet (KH): 7Magnesium (Mg) 1480Nitrit: 0Nitrat: 0Fosfat (ppm): 0 Testat med PO4 från Salifert (Är osäker på om det mäter rätt.)PH: Saknar detta test.Ljus tiderna är följande: (maxspect 160w cree)Blått ljus. 14.00-22.30Svag vita. 15.00-21.30Starka vita. 16.00-20.00Det enda jag kan tänka mig är cyano som är så rött som dessa alger. Mina Trochus snäckor käkar dessa alger har jag märkt. Det är kala fläckar på stenarna.Har även en sten som ser ut som följande.Tacksam för tips om vad det kan vara och vilka åtgärder jag kan vidta.Mvh Benjamin Citera
Fiffe Postat 7 augusti 2012 Postat 7 augusti 2012 Ser inte ut som cyano utan är någon typ av alg. Red turf algea kanske.Jag har bra erfarenhet av sjöborrar när det gäller den typen.Dom gröna är kanske lite långa för en sjöborre dock, eremiter kanske? Citera
MrRhames Postat 7 augusti 2012 Författare Postat 7 augusti 2012 Tack för svaret.Om jag bildgooglar "Red turf algae" så ser det verkligen ut som dom algerna jag har.\\Mvh Benjamin Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.