Gå till innehåll

Aqua Medic Turboflotor Blue 500 skummar inte.....??


Johan E

Rekommenderade inlägg

  • 1 år senare...

Fyller på med en fråga här jag med.

Jag har en sådan här skummare som inte orkar trycka in luft/vattenblandningen i själva skummaren. Drar jag loss pumpen så sprutar det ut bubblor, men sätter jag på pumpen på skummaren så händer inget mer. Lägger jag skummaren på sidan så kommer det en smal ström av bubblor ur "tratten".

Har haft isär den och kollat på impellern, den är hel och det sitter trassel mellan piggarna. Kan man byta ut pumpen mot en annan som också drar in luft, eller är det kanske enklast att sätta dit en träströmmare med luftpump?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppar in här med mina åsikter och tankar. Så får vi se om de stämmer.

Har samma skummare och skummar för det mesta riktigt bra. Däremot om min vatten nivå går ner så vill den inte skumma alls. Kommer bara lite puffar från utblåset av bubblor. Fyller jag på osmosvatten så att nivån ökar 7-15mm skummar de bra igen. Om drt är nivån som sagt eller den är känslig för högre salthalt (kan den vara det? ) vet jag inte. Kan inte experimentera och kolla åt er just nu då jag är i skellefteå och kör bandgrävare:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, så ser det då inte ut i min skummare, det är enbart vatten i den och inga bubblor. Kan det vara så att det är pumpen på något vis är kass så den inte drar runt vad den ska och därmed inte suger in luften tillräckligt?

Sitter ert luftintag på pumpen uppåt eller nedåt? Man kan ju vrida pumpen 180 grader....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du öppnat upp den och kollat så att "meshen" är intakt? Kan ju fastna skit där med. Jag har luftslangen uppåt på pumpen. En annan grej jag gjort är att jag har tagit bort de övre fötterna på pumpen så att de nedre får kontakt med glasskivan och på så sätt blir mer rak.

Jag har hjulet/spjället helt öppet på bilderna om man vill ha nån slags referens.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag tagit lite bilder på pumpen och hur den fungerar (i sötvatten iofs, men mängden bubblor ska ju inte vara beroende av saltet, endast skumpelarens höjd) så att ni kan se hur den "presterar"...

post-1377-14468930539469_thumb.jpg

Notera att skummaren ligger på sidan när man ser bubblorna, annars hade de inte kommit ut ur röret alls...

Likaså när pumpen är fri, så är utloppet precis ovanför ytan, men det är rätt så dålig sprutt i pumpen.

post-1377-14468930536441_thumb.jpg

post-1377-14468930536684_thumb.jpg

post-1377-14468930537253_thumb.jpg

post-1377-14468930537508_thumb.jpg

post-1377-14468930537794_thumb.jpg

post-1377-14468930538053_thumb.jpg

post-1377-14468930538351_thumb.jpg

post-1377-14468930538623_thumb.jpg

post-1377-14468930538878_thumb.jpg

post-1377-14468930539159_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ju testat den i karet också, och det är ingen skillnad på hur den fungerar där jämte spannen tyvärr. Jag testade i visningsdelen innan jag tog ut den, och det krävs en tilt av skummaren innan den trycker ut några luftbubblor i skummarkroppen, annars står de bara still i böjen efter pumpen.

Slangen är "tillräcklig", dvs det är ingen knäck på den utan den kan suga luften fritt. Det man kan se är att den emellanåt får in vatten i slangen och att den liksom står och pumpar vattnet i slangen fram och tillbaka. Detta så länge pumpen sitter fast, tar jag av pumpen så den sitter fritt så drar den in luft och de stora lätt tråkiga bubblorna kommer ut ur pumpens utlopp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu verkar det att funka som det ska. Den pytsar iaf ut microbubblor nu.

Var väl en rengöring och demontering/montering som krävdes bara. :)

Låter bra! Lägg gärna upp nån bild så man kan jämföra.

Min verkar jobba bäst på natten har jag märk. Det kanske gäller generellt för skummare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...