Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Hej.

Har skaffat en Deltec 20w uv-c. Till denna har jag en Eheim pump som pumpar 1200 l/h. Genom uv-c:n skall det gå max 1000 l/h för bästa effekt. Hur gör jag på bästa sätt för att "strypa" pumpen så den kommer ner till ca 1000 l/h?

Postat

Ventil.

Men hur har du det med böjar etc ?... De ger mycket förluster. Inte omöjligt att du redan är nere på 1000 l eller under det.

Min kylslinga på 40 m PEM 16 med fyra 90 graders böjar driver jag med en 1200 l Eheim pump. Flödet är inte mer än 250 l/h

Ta en 10 l spann och klocka hur många sek det tar att fylla den genom systemet och dividera 3600 med din tid så får du fram hur många liter det ger i timmen.

Postat

Jag funderar över precis samma sak till mitt "planerade" kar. Men jag tänkte om det är olika böjar och så för vattnets väg genom UVC:t.. t.ex någon 90graders-böj, kommer flödet då att minska?!

Postat
Ventil.

Ta en 10 l spann och klocka hur många sek det tar att fylla den genom systemet och dividera 3600 med din tid så får du fram hur många liter det ger i timmen.

Multiplicera givetvis oxå med antal liter du får i spannen :-$

3600/tid * liter i spann = liter i timmen

Postat
Jag funderar över precis samma sak till mitt "planerade" kar. Men jag tänkte om det är olika böjar och så för vattnets väg genom UVC:t.. t.ex någon 90graders-böj, kommer flödet då att minska?!

Ja flödet minskar drastiskt med skarpa böjar.

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...