Gå till innehåll

Strypa flödet genom uv-c


Joru

Rekommenderade inlägg

Hej.

Har skaffat en Deltec 20w uv-c. Till denna har jag en Eheim pump som pumpar 1200 l/h. Genom uv-c:n skall det gå max 1000 l/h för bästa effekt. Hur gör jag på bästa sätt för att "strypa" pumpen så den kommer ner till ca 1000 l/h?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ventil.

Men hur har du det med böjar etc ?... De ger mycket förluster. Inte omöjligt att du redan är nere på 1000 l eller under det.

Min kylslinga på 40 m PEM 16 med fyra 90 graders böjar driver jag med en 1200 l Eheim pump. Flödet är inte mer än 250 l/h

Ta en 10 l spann och klocka hur många sek det tar att fylla den genom systemet och dividera 3600 med din tid så får du fram hur många liter det ger i timmen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ventil.

Ta en 10 l spann och klocka hur många sek det tar att fylla den genom systemet och dividera 3600 med din tid så får du fram hur många liter det ger i timmen.

Multiplicera givetvis oxå med antal liter du får i spannen :-$

3600/tid * liter i spann = liter i timmen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderar över precis samma sak till mitt "planerade" kar. Men jag tänkte om det är olika böjar och så för vattnets väg genom UVC:t.. t.ex någon 90graders-böj, kommer flödet då att minska?!

Ja flödet minskar drastiskt med skarpa böjar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...