Andreas K Postat 11 juni 2005 Författare Dela Postat 11 juni 2005 Det börjar närma sig sakta men säkert:glad: Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jocke Postat 11 juni 2005 Dela Postat 11 juni 2005 Tjenare!Mycket snyggt.Väldigt smart med hyllan.MVH Jocke Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andreas K Postat 11 juni 2005 Författare Dela Postat 11 juni 2005 Tackar tackar:smiley9: . Är väldigt nöjd med den, jag har gjort den av 2st ikea hyllor som jag har skarvat ihop &skurit bort lite av de bakre hörnen.MVH/ Andreas Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Davidm Postat 11 juni 2005 Dela Postat 11 juni 2005 Vad har du för K tal på dinmh lampa? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andreas K Postat 11 juni 2005 Författare Dela Postat 11 juni 2005 Han jag köpte den av trodde det var 14.000k om jag inte minns fel.MVH/ Andreas Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andreas K Postat 26 juni 2005 Författare Dela Postat 26 juni 2005 Så där ja. nu har jag blandat vattnet:smiley20: det har stått ca 2veckor nu. Jag mätte salthalten nyss, den ligger på 1.022. Tycker ni att det är ett OK värde?Ska försöka hitta någon som vill sälja lite levande sten till mig nu bara;) . MVH/ Andreas Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
vahagn Postat 26 juni 2005 Dela Postat 26 juni 2005 1.022-1.023 är väl det värde som man allmänt brukar ha i saltkar, medan om man ska ha koraller, anemoner o.dyl. så brukar man krypa uppåt mot 1.025. Och så har du den här tråden att jämföra med: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=6647 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andreas K Postat 19 juli 2005 Författare Dela Postat 19 juli 2005 Nu har jag äntligen fått sten i karet Det blev till att köpa "färsk" sten av akvarielagunen,(1,a sort. bali) så ekonomin tilllät inte mer än 20kg.Hade tänkt 30kg från början, men det blev ganska mycket med 20kg faktiskt.Stenen verkar då vara i högsta grad levande. har redan hittat en eremit, en krabba &en mask av nått slag.MVH/ Andreas Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andreas K Postat 19 juli 2005 Författare Dela Postat 19 juli 2005 Lägger ut en bild på akvariet oxo.Ska stapla stenen anorlunda senare, men nu får den ligga på botten av prakiska själ (lättare å kolla efter ovälkomna gäster)MVH/ Andreas Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andreas K Postat 8 augusti 2005 Författare Dela Postat 8 augusti 2005 Hej igen:ler: Jag börjar bli sugen på att köpa någon invånare till karet nu, tror ni det är för tidigt?Jag har haft stenen i 3 veckor imorgon &har haft stabila värden sen dag 1.Värdena jag mätt är.PH=8,3Kh=9NO3=5NO2=0Ca=400Vilket djur är lämpligast att ha i först? de djur jag tänkt mig är ocellaris, frimandii, salarias & ev en hexatinea gylta (troligtvis felstavade alla namn, suger på latin:snurrig: ) &putsar räkor.Passar även på att lägga upp lite bilder. Ett på karet & ett på ytavrinningsfacket med tekniken i.I ytavrinningsfacket syns skummare, en tunze 3115. Retur pump, en maxijet 1200. Egenhämdigt byggd givare till automatisk vattenpåfyllning, byggd av en 15A microbrytare lite plexiglas och ett kastflöte:skrattar: . Påfylnninge fungerar hitills över förväntan, har en kännslighet på ca 1-2liter.MVH/ Andreas Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andreas K Postat 13 oktober 2005 Författare Dela Postat 13 oktober 2005 Tänkte jag skulle uppdatera om vad som har hänt sedan sist. Det har blivit lite djur, Jag började med att köpa 2st putsarräkor och en sten med skiv anemoner, Jag matade räkorna med räkmix varannan dag. Jag mätte värdena och dom var oförändrade. En månad senare köpte jag 4st clownfiskar &5turbosniglar. Efter ca 2veckor fick en av clownerna prick, så det var till att köpa uv-c. Det blev en deltec 10W som drivs av ett eheim ytterfilter 2213. Pricken försvann efter 3dagar, märker oxo att skummare jobbar mycket effektivare.I mångags så köpte jag en bi colour blenid, en eldräka &en sten med stjärn polyper. Jag mätte vatten värdena igår tillPH 8.1KH 8.0Ca 350No2 0No3 0Tycker att akvariet fungerar oväntat bra. stabila värden, lite alger och pigga djur. Hoppas det håller i sig.Det enda tråkiga som hänt är en turbo som fastnade i pumpinsuget i den inbyggda sumpen (hur den nu lyckades komma dit) & en salarias som hoppade ur karet MVH/ Andreas Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 13 oktober 2005 Dela Postat 13 oktober 2005 köp 10st turbo till för som du ser så har du lite grönt på stenarna och det är bättre att lägga i dem nu innan de kanske växer till sig och blir långhåriga och besvärliga Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andreas K Postat 13 oktober 2005 Författare Dela Postat 13 oktober 2005 Det ska bli Chefen;). Själv tycker ja inte att det är nått som stör, bleniden ska ju ha nått att äta oxo. Men om det blir mer ska jag köpa fler sniglar. Kan tillläga att det var mer alger innan jag stoppade ner sniglarna, men det var nog "algtoppen" i samband med uppstarten.MVH/ Andreas Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.