Gå till innehåll

Synpunkter på mitt tilltänkta kar.


Andreas K

Rekommenderade inlägg

  • 2 veckor senare...

Så där ja. nu har jag blandat vattnet:smiley20:

det har stått ca 2veckor nu. Jag mätte salthalten nyss, den ligger på 1.022. Tycker ni att det är ett OK värde?

Ska försöka hitta någon som vill sälja lite levande sten till mig nu bara;) .

MVH/ Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Nu har jag äntligen fått sten i karet :)

Det blev till att köpa "färsk" sten av akvarielagunen,(1,a sort. bali) så ekonomin tilllät inte mer än 20kg.

Hade tänkt 30kg från början, men det blev ganska mycket med 20kg faktiskt.

Stenen verkar då vara i högsta grad levande. har redan hittat en eremit, en krabba &en mask av nått slag.

MVH/ Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hej igen:ler:

Jag börjar bli sugen på att köpa någon invånare till karet nu, tror ni det är för tidigt?

Jag har haft stenen i 3 veckor imorgon &har haft stabila värden sen dag 1.

Värdena jag mätt är.

PH=8,3

Kh=9

NO3=5

NO2=0

Ca=400

Vilket djur är lämpligast att ha i först? de djur jag tänkt mig är ocellaris, frimandii, salarias & ev en hexatinea gylta (troligtvis felstavade alla namn, suger på latin:snurrig: ) &putsar räkor.

Passar även på att lägga upp lite bilder. Ett på karet & ett på ytavrinningsfacket med tekniken i.

I ytavrinningsfacket syns skummare, en tunze 3115. Retur pump, en maxijet 1200. Egenhämdigt byggd givare till automatisk vattenpåfyllning, byggd av en 15A microbrytare lite plexiglas och ett kastflöte:skrattar: . Påfylnninge fungerar hitills över förväntan, har en kännslighet på ca 1-2liter.

MVH/ Andreas

post-1572-14468912205603_thumb.jpg

post-1572-14468912205702_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Tänkte jag skulle uppdatera om vad som har hänt sedan sist. Det har blivit lite djur, Jag började med att köpa 2st putsarräkor och en sten med skiv anemoner, Jag matade räkorna med räkmix varannan dag. Jag mätte värdena och dom var oförändrade.

En månad senare köpte jag 4st clownfiskar &5turbosniglar. Efter ca 2veckor fick en av clownerna prick, så det var till att köpa uv-c. Det blev en deltec 10W som drivs av ett eheim ytterfilter 2213. Pricken försvann efter 3dagar, märker oxo att skummare jobbar mycket effektivare.

I mångags så köpte jag en bi colour blenid, en eldräka &en sten med stjärn polyper. Jag mätte vatten värdena igår till

PH 8.1

KH 8.0

Ca 350

No2 0

No3 0

Tycker att akvariet fungerar oväntat bra. stabila värden, lite alger och pigga djur. Hoppas det håller i sig.

Det enda tråkiga som hänt är en turbo som fastnade i pumpinsuget i den inbyggda sumpen (hur den nu lyckades komma dit) & en salarias som hoppade ur karet :smiley13:

MVH/ Andreas

post-1572-14468912278203_thumb.jpg

post-1572-14468912278317_thumb.jpg

post-1572-14468912278415_thumb.jpg

post-1572-14468912278551_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ska bli Chefen;). Själv tycker ja inte att det är nått som stör, bleniden ska ju ha nått att äta oxo. Men om det blir mer ska jag köpa fler sniglar. Kan tillläga att det var mer alger innan jag stoppade ner sniglarna, men det var nog "algtoppen" i samband med uppstarten.

MVH/ Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...