Gå till innehåll

Central cirulationspump


brevix

Rekommenderade inlägg

Lurar på att bygga om sumpen med endast en extern pump utanför sumpen (akryl sump).

har i dag en skummare med en 3000L/tim ehem , zeolith filter med en 1000L/tim och ett universal filter med aktivtkol 1000L/tim sedan är det en returpump Tzune 2000L/tim.

frågan är vilken pump jag ska köpa ?

har kollat på red dragon ,deltec ... viktigt att den är tyst

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Deltec har ju en "ny" serie: Deltec E-flow R Series som borde konkurera med Abyzz i vissa sammanhang.

Lite bättre pris på E-flow i den storlek som kan vara lämliga för dig och de lär ju vara precis lika knäpptysta som sina föregånger i HLP-serien.

Är själv rätt sugen på någon sådan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad är det för skillnad på Deltec E-flow R3 och Deltec E-flow 10? lite bättre pris på 10an och pumpar lite bättre men samma watt.

http://www.aquatropshop.de/index.php?cat=c1546_Deltec-E-Flow.html

Red dragon speedy 8000 verka vara en fin pump..någon som har lysnat på den?

http://www.aquatropshop.de/product_info.php?info=p11239_Red-Dragon-RD-3-Speedy-8000-75W-Drehzahl-regelbare-Pumpe.html

Japp, ska mata allt i sumpen med en pump

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

intessant pump !! men svin dyr + 10000kr

..hur mycket flöde bör man ha ?? räknar man ihop flödet på mina pumpar blir det 7000L/tim ..

Nu vet jag imte exakt hur du tänkt routa vattnet, men inte ska du väl dra det paralemlt genom grejerna? Rimligt är väl att se vad som tar mest och välja en pump med sådant flöde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkt dra en stam av 32 el 40 rör över sumpen , sedan t-rör ut från den med ventiler som man kan justera flödet till resp "filter".

sedan överflödet upp i karet.

Det som tar mest är skummare 3000lit/ Tim.

Det är lite det som är frågan hur stor pump jag behöver?

och vilken model som är tyst.

En fin grej hade varit om det fans nattsänkning på den också:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rätt men tror inte det har någon större betydelse.. De partiklarna kommer tillbaka ner i sumpen igen eller blir godis till korallerna

Skrattar gott.... Mja.... jag håller nog med.

Mitt växer så det knakar och inte kan jag skryta med att jag står och duttar med glaspimpett direkt :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...