Gå till innehåll

Vart hittar man Fyrkantsprofil Aluminiuml till vettigt pris ?


Colan

Rekommenderade inlägg

Är det någon som vet vart man kan få tag på fyrkantsprofil i aluminium för bygge av akvarieställning?

Är ute efter 25x25x1.5 eller liknande där man monterar ihop dessa med sådana där plast anslutningar (brukar vara vanligt till ex möbler, hyllor etc)

Hittade en butik som har alla sorters kopplingar och fyrkantsrör, men priset var 159:-/metern , lite väl dyrt när det går åt 10-15 meter + anslutningar.

Finns det något nära eller i Stockholmstrakten vore det perfekt, i värsta fall postorder eller liknande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla med någon metallgrossist i närheten om de vill sälja till privatpersoner. Har för mig att jag betalade i storleksordningen 10% av priset jämfört med i bygghandeln när jag handlade aluminiumprofiler för några år sedan. Visserligen blir det 5 eller 6 meters längder som du får om du inte vill lägga en slant på tillkapning, men det blir säkert betydligt billigare i vilket fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla dessa profiler har bara en sak gemensamt yttermåttet är 25x25 mm

men på insidan är det stor skillnad vissa har rundade hörn andra räfflor

samt godstjock leken varierar

med tjocklek 1,5mm tips

Åledsakvarier samt Dalaakvarier tror inte dom finns längre

Själv har jag bara 2,2mm samt vid behov med förstärkning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Billigt är det väl synd att säga att det är med stålprofiler, mindre dyrt än aluminium dock.

Det kan vara lönt att gå till en zooaffär och fråga om pris om de tar hem knutar och rör från Imazo. Priset på aluminium kan variera men Imazopriset förändras inte så ofta så ibland kan det vara ett bra alternativ. Det går också att få färdigkapat, mot pristillägg visserligen men det blir bra gjort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar, hittade några som hade riktigt bra pris 20-30kr/m (postorder), men sen ska ju knutarna passa precis som Christer o Andreas skriver. Tror att i slutändan går det på ett ut , blir nog att lägga en beställning på ställning via någon zooaffär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta att jag lånar trådan men tänkte bygga en ram till ett akvarium på BxLxH 100x100x70m. Jag vill ha bänken helst 80cm hög. Vilken storlek behöver man på aluminium profilen till det? kan man bygga med fyra ben bara eller behöver man fler?

Har sett att en del har ett tvärstag längst uppe med mot där akvariet ska stå. E de nödvändigt eller e de bara risk att den bångnar och man kan få en liten knäckning i botten av akvariet.

/Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade själv tänkt bygga en ram nertill med ben, en ram upptill och sen stolpar för höjden. (4 ben)

Anledningen till två ramar är att nedersta ska ha en sump stående på byggplyfa istället för direkt på golvet.

Hade nog valt 6st ben för ett 100 långt, mest för att fördela tyngden jämnare. Konstruktionsmässigt bör det inte vara några problem att bara ha 4.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta att jag lånar trådan men tänkte bygga en ram till ett akvarium på BxLxH 100x100x70m.

DET akvariet vill jag se när det är färdigt!!!! Rejäla grejor eller kan det möjligen eventuellt vara så att du menade cm? I så fall, med tanke på höjd och volym så bör du ha minst sex ben. Kanske nio, beror lite på hur du dimensionerar botten på burken.

En sak till om ställningar, kolla priset på färdig ställning om det finns nån som passar eller kan modifieras genom att korta/byta till längre för nån bit. När jag har räknat på det har det varit bra mycket billigare att köpa en hel ställning än att bygga av lösvirke.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

DET akvariet vill jag se när det är färdigt!!!! Rejäla grejor eller kan det möjligen eventuellt vara så att du menade cm? I så fall, med tanke på höjd och volym så bör du ha minst sex ben. Kanske nio, beror lite på hur du dimensionerar botten på burken.

En sak till om ställningar, kolla priset på färdig ställning om det finns nån som passar eller kan modifieras genom att korta/byta till längre för nån bit. När jag har räknat på det har det varit bra mycket billigare att köpa en hel ställning än att bygga av lösvirke.

Hehe ja du förstår väll att man e lite orolig om de ska hålla ;). Jo i cm så klart.

Har en kompis som tillverkar timmersläpen som är tillverkade med aluminiumramar. Så tänkte att han skulle få tillverka den så den blir svetsad. Hade tänkt att ha som Mikael med två ramar och ett stag i varje hörn. Sen ställbara fötter. men man kanske ska ha 8 fötter för att fördela vikten på golvet bättre. Går hellre upp lite i storlek på ramen än sätter mittstag i skåpet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...