Gå till innehåll

Skummaren under karet - Går det?


Skinner

Rekommenderade inlägg

Hej!

För att få en så tyst lösning som möjligt tänkte jag köra med inbyggd sump och skummaren placerad på en closed loop under akvariet.

Nu slog det mig dock att det kanske inte går alls...?

Kommer skummaren att spreja ut allt vattnet under akvariet, eller fungerar det alldeles utmärkt?

Om det är dödsdömt kanske någon har en bra idé på hur man skulle kunna lösa detta?

Tack på förhand!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det går inte. Hävert gör om du har öppning under så kommer allt rinna över tills det slutligen suger luft.

Det går att få ganska tysta utan loop. Jag startade mitt 500 l i söndags. Där sitter skummare, ytavrinning, filter, massa pumpar, två returer, små ventilationsfläktar och allt annat som behövs.

Jag har fått ner ljudnivån till att ungefär motsvara min dator. Ljudet är lite dovare så det är t o m behagligare än en dator.

Editerat. Datorn jag har är inte den nyaste och har lite fläktljud. Är en PIII

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tusen tack för feedbacken.

Linnex: Jag har redan tidigare kikat på ditt kar och gillar det skarpt. Har inte sett om du kör durso från ytavrinningen, men jag antar det...? Du säger att ljudnivån är som din dator. Betyder det att ytavrinningen är tyst, och allt som hörs är pumparna & fläktarna?

Är fortfarande lite förtjust i tanken på att kunna ha tekniken i ett separat, ljudisolerat skåp och slippa skvalet från ytavrinningen. Skulle ju kunna lösa det genom att ha skummaren bredvid eller till och med ovanför, men om du lyckas få ner plasket till noll borde ju jag också kunna det. Åtminstone i teorin. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag kör inte durso. Durso tar inget från ytan och då blir man inte av med hinnan. För att lösa det så måste man göra ett fack där vattnet rinner in och sedan bygga durson där. Och jag anser mig inte ha plats för ett fack.

Jag höll på och testa en halv dag innan jag fann min lösning.

Jag har ett 50 mm rör som går upp till ytan. Där har jag satt på på en förminskare som i detta fall blir en förstorare. 50/110. Har alltså en kopp längst upp för att kunna ha eventuella filtermateriel etc..

När man drar igång det systemet så blir det naturligtvis ett slörpande ljud.

Det ljudet kommer från att det är drygt meter rör från topp till sump. Vattnet väger och vill ner i sumen med G kraften minus motstånd (samma princip som häver fungerar). Då inte systemet pumpar med så pass flöde så att matningen uppväger det så blir det undertryck i röret. Det gör att luft sugs med och det blir ett slurpande.

För att bli av med slurpet har jag sänkt ner ett 16 mm rör någon dm ner i 50 röret. Det gör att de större delen av tyngden i vattnet inte längre drar å den översta delen uta instället suger in luften i röret. Vattnet rinner nu lugnt och stilla ner i 50 röret.

Ljud har nu flyttats in i 16 mm röret. Där satte jag först en ljuddämpare som tystade det (sök ljuddämpare på forumet så hittar du min lösning. har även den till skummaren). Jag har nu förändrat det när jag startade skarpt och har istället borrat och kört ner en 20 mm elrör i torpargrunden. Det är för att det är svalar där på sommaren.

Jag har kopplat ihop det och drar all luft därifrån. 100 % av ljudet från 16 mm röret är nu flyttat ut från huset samt att jag drar in svalare luft som blandas i vattnet. Sänker akvariet ca 0,5 grader i dagsläget.

Systemet går att bygga så att man har allt 100 % tyst eller litet svagt porlande. Jag har förnärvarande valt det sista då jag vill ha ett visst undertryck då frågan är om man inte har undertryck vad som händer om något sätter sig och gör systemet trögt... jag skall testa vidare.

I skummaren har jag gjort ett vattenlås med avluftare. Vattenlåset är gjort med böjar som ett liggande S där jag först kommer ner med röret i stora facket i sumpen. Böjer upp igen och kröker ner i facket med skummaren. Men istället för att använda en sista böj har jag satt dit en T-koppling men en öppning upp. Där går det mästa av luften ut genom och det är inte så mycket som går ner i sumpen. Skulle gissa på att 70-80 % av luften går ur denna väg.

Jag kan ta par bilder och lägga upp bland mina akvariebilder ikväll. Dock ej på vattenlåset för där kommer man inte åt att se. Möjligen avluftaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...