Gå till innehåll

gigantiskt bakslag i karet


hbmannen

Rekommenderade inlägg

när man trodde att allt va på väg åt rätt håll så slog GRÖNALGERNA tillbax.. har vart utan dom i en månad nu..

köpte en anemon å tänkte ge den lite mera ljus. så jag ökade MH från 3h/dag till 4h/dag... det tog en dag sen va hela karet som US opens fairway... ja blir KNÄPP..

hur ska man bära sig åt för att öka ljuset men slippa invasionen av grönalger?????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

greger du är inte så dum du. Kan mycket väl vara så men som jag sa snäckor är ett måste det har jag själv märkt då jag inte kan ha sådana p.g.a en clowntryckare och märker en oerhörd skillnad utan därför har jag bestämt mig för att flytta den till ett litet kar redan inom ett par veckor så får han simma där till det stora fish only karet är klart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med ,svärd - en effektiv cleaning-crew är ett av "måstena",det är tydligen som så att ytskiktet på Ls,alltså dom yttersta hundradelarna är ett slags "skyddshinna" som inte vattenrörelsen kan spola rent (nån form av skyddsmekanism) och här är krypen ovärderliga i att hålla rent,putsarräkor inkl.

Algerna behöver ju främst två saker för sin existens,nämligen ljus och näring,varav fosfat är huvudbyggstenen,samt nitrit (no2)mm,utan dessa inga alger!

Så-du har alltså för mycket organiskt näring i vattnet som måste bort!

Förslag åtgärder:

fosfatfilter,elletr kanske ännu hellre macroalger/caulerpafilter(naturmetoden)

algsniglar(massor)eremiter,räkor maskar sjögurkor(ja,jag vet)

stabilt ph/högt Kh,tillsats av kalkvatten(inte calciumhydroxid,utan limewater från kalkreaktor)mata mindre samt effektiv skummning.

har du sandbädd i karet? rota inte i den utan låt djuren i sanden sköta rotandet!

håll inte på att plocka bland stanar och inredning!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja har ett stabilt PH värde på runt 8,2 morgon som kväll.. KH 11.3

men ja har märkt att ett gäng turbosar har försvunnit eller blitt mat. Ja tror att de kan va dom där krabborna som ja hittade i karet förra veckan som har börjat mumsa i sig min städpatrull..

det där caulerpa metoden funkar den bra, ingen risk att de spridder sig till resten av karet..??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName

Många bra tips, fyller väl på med några till: Skölj frysfodret noga. Dra ned på frysfoder och mata på lite mer med flingfoder om det är riktigt illa, många flingfoder ger inte alls samma påverkan på algerna. Odla alger i sumpen, släng upp ett par varmvita lysrör över sumpen och tok odla alger (inte bara caulerpa) på dom översta stenarna. Kolla upp din osmos, lämnar den vatten av högsta kvalite? Turbosarna är väl inga direkta överlevare om dom trillar om kull och allt vad dom hittar på, tyvärr stryker det nog med nån för alla lite då och då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför vattnet står still eller mycket lågt flöde några hundradels mm från stenen är bara klassisk strömningslära. Precis vid ytan så är faktigst strömningen noll, men det är så extremt nära att det inte går att mäta.

Ville bara säga det.

Mvh

Torbjörn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

caulerpa växer som slingerväxter,så skulle nån liten bit komma upp i huvud karet så är ju det knappast ett problem,bara att ta bort.

Det du måste komma ihåg är att gallra i caulerpan,helst varje vecka - gallra bort den äldsta,den gör mest nytta när den växer!

Hb,vad mäter du kh med för test? håller du på och tillsätter nånting i vattnet -

varför jag frågar är kh.t är för högt i förhållande till ditt ph (beroende på vilken mätskala som används) ,och det kan ju,omdu nu inte tillsätter nåt -att du har nånting i karet som fäller ut!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName
hur kan de hjälpa?? sprider sig inte dom algerna till huvudkaret?

Algerna växer där dom trivs bäst och eftersom du inte fått bort algerna kanske det är lika bra att göra platts för dom, i sumpen. :glad: Metoden att odla alla typer av alger i sumpen kanske inte är den mest rekomenderade men jag tycker att den funkar riktigt bra speciellt när det gäller inkörnings problem.

Lägg några platta stenar överst i sumpen ganska nära vattenytan och med låg cirkulation (inget stormande) sedan på med 2-3 varmvita lysrör i 12-14H och rätt snart kommer du att ha mycket alger på dessa stenar. Ju mer yta med sten som belys ju mer alger och ju fortare försvinner dom från huvudkaret. Bara att lyfta ur stenarna och skrubba av i saltvatten, dom oönskade algerna slutar förhoppningsvis växa helt i huvudkaret rätt snabbt. Efter 1-2mån, 1-3 skrubbbningar kommer det att växa betydligt mindre alger på dina stenar i sumpen, snart nästan ingenting. När algerna sedan avstannat helt i sumpen kan du dra på MH igen i huvudkaret! :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

GREGER.. ja mäter me SALIFERT`S tester..

de ända ja har tillfört karet är Aquatic Nature KH plusM. för att höja KH.t.. å få balans på PH.t..

JONNY.. ja tror på din ide.. ska prova den till helgen när man får lite tid över till å rodda runt i karet..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName

Jomen gör det, om man kan kontrollera vart algerna ska växa blir det nästan lite roligt istället att följa utvecklingen ;) Flytta gärna ned någon sten som har lite "ful alger" på sig så kommer det igång fortare, trådar och slem kommer att breda ut sig. Ös på ordentligt med lyset, ju fler "kontorslysrör" du får över sumpen ju bättre. Häng upp det lite provisoriskt om det krävs. Och som sagt ha belysningen på rätt länge typ 14H/D. Nu är det väl inte så tacksamt med sommaren för dörren att köra extra mycket belysning men trappa ned på MH så mkt du kan i huvudkaret undertiden så ska du se att algerna flyttar en våning ner, sumpen behöver man ju inte visa ;)

attachment.php?attachmentid=1084&stc=1

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vilken sorts sjöhare ? är det en briggsoch strattonius?

behöver du tillsätta kh/ph buffer ofta?

skulle tro att det e en STIGA PARK med frontaggregat :skrattar:

kh buffer har ja bara tillsatt en gång.. för att öka från 8-11..

men nu såg ja att KH va nere på 7,6 och PH ligger kvar på 8,2..

magnesium och iodine tillsatser, sänker dom PH-värdet?? ja tycker att de har sjunkit sen ja tillsatte dom i början av denna vecka..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hb,på ditt salifert kh-test,vad anger tillverkaren som ideal-mätvärde?

när du får fram mätvärdena (kh/ca/ph) hur tätt inpå tillsatsen av kh buffer mätte du?

prova buffra med bikarbonat i stället och gå över till kalkvattten istället för buffern.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...