Gå till innehåll

Billigt magnesiumklorid = skit?


irwin_fletch

Rekommenderade inlägg

Eftersom jag är ny måste jag ställa lite dumma frågor. Har haft ganska låga mg-värden i karet och har därför doserat magnesiumklorid för att höja värdet. Trillade in på en sida som sålde väldigt billigt mg-klorid, men som jag antar inte är för akvariebruk? Vad är i så fall skillnaden mellan detta och sånt man kan köpa i akvarieaffär?

http://www.granngarden.se/product/magnesiumklorid-25-kg--

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man kör processkemi så kan man tillverka i olika renhetsgrader, det innebär lite olika saker beroende på vad man kör.

Man kan filtrera eller rena i olika utsträckningar tills man når dom nivåer som kunden specificerat som parametrar, det kan även reglera mängden carry over från föregående batcher då man ofta kör lite olika produkter.

Har man nåt som skall användas som gödsel så är det inte så farligt om det finns mindre rester av nåt annat som fosfater eller kanske metaller som använts för reaktioner i en annan process.

Detta innebär att om man köper nåt riktigt billigt så kan det vara helt ok, eller så kan man få en riktig överraskning när man köper den tredje påsen.

Jag vet inte hur granngårdens spec till leverantören ser ut så jag skulle aldrig våga säga det ena eller det andra med gott samvete, men jag vet vad jag skulle göra...

Kemikalierna är trots allt inte så dyra och man kan hitta såna med hög renhetsgrad som kostar från 45kr kg till en bra bit över hudralappen beroende på burkens etikett.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...