Gå till innehåll

sten till första akvariumet!


auxios

Rekommenderade inlägg

hej!

har tänkt att starta upp mitt fösrta saltvattens akvarium. har bara haft sötvatten tidigare.

så nu håller jag på att kolla runt efter olika stenar. jag är inne på att köpa torr levande sten.

har hittat en variant som heter reef saver om värkar riktigt trevlig men hittar ingen stans i svergie att köpa denna.

sen undrar jag om det är jätte stor skillnad att köpa levande sten eller torr sten för akvariumets skull ?

mvh/nichlas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är otroligt svårt att säga. Det beror på en massa faktorer. En enkel tumregel är att lite slarvigt räkna att akvariet ska ha 10% levande sten. 100Literskar ska då ha 10kg sten. Ju mer man "fuskar" och köper död LS ju längre tid tar det att få igång en bra kultur. Desto mer LS man har desto mer "fauna" får man in i karet.

På ett 400L skulle jag köpt ca 30-60kg LS och Död LS efter smak och utrymme.

Det är otroligt individuellt hur mycket sten man ska ha, jag älskar öppna ytor med revpelare. Andra tycker om hela rev.

Är man van vid saltvatten kan man satsa på lite mindre % LS och öka på med motsvarande % stenkoraller.

*Edit

I mitt system hade jag ca 250kg LS i ett kar bakom det stora för att få bort LSen från huvudkaret.

Man kan gömma LSen i sumpen mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkliga strulet som kan komma med död sten är att den kan innehålla en massa fosfat som släpper i karet=alger.

Man vet ju inte riktigt ursprunget och hur stenen lagras, det finns sten som kommit med jord o annat krafs i sig.

Reef saver är bara ett trendigt namn som BRS dragit till med för en viss typ av sten dom säljer, man kan hitta motsvarande sten i europa men då som "död Ls".

Död sten kan komma i alla möjliga format och att beställa är rena rama lotteriet, man kan få porösa stenar eller solida klumpar så det bästa är att hitta en handlare som har sånt hemma.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...