Gå till innehåll

Tips på bästa magnesium tillskott


elvir

Rekommenderade inlägg

Ja som topic lyder, jag har senast igår mätt Calcium och magnesium,

Magnesium låg på låga 900 och Calcium låg på 420

Förstår inte riktigt varför, jag har skött vattenburen 10% per vecka. Alltså 10l per gång i ett 60L kar.

Vilket är den bästa lösningen för mig?

//Elvir

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har för mig att saltet heter red crystal sea salt, kollar exakta namnet när jag är hemma igen. Köpte tester från jbl igår och gjorde första testet, helt nya tester. Följde anvisningarna till punkt och pricka så jag måste ha gjort rätt.

Köpte testerna pga att min första ricordea Florida minskar och minskar, mesans de andra korallerna växer på fint. Köpte

Även in en ny ricordea en grön/blå som verkar må betydligt bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

JBL är förmodligen kodordet här, inte många som ger särskilt högt betyg på dessa.

Kolla om du kan dubbelkolla testerna med tex salifert eller liknande, borde finnas någon i närheten som kan hjälpa dig med det.

reef crystal antar jag saltet heter, visserligen har det blivit sämre sedan dom bytte tillverkare. Men riktigt så dåligt bör det inte ha blivit.

Om du använder osmosvatten så rekommenderar jag att köpa ett salt som är anpassat för det, Tex tropic marin pro reef, reefers best eller red sea pro. Finns fler sorter, hör med din lokala butik.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja, mitt salt heter reef crystal, det är en vinröd 7Kg låda med namnet Reef Crystal.

Jag gjorde ännu ett test och calcium låg på 460 och magnesium på 960 förstår inte hur jag ska rätta till problemet..

Jag kör inte med osmos vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr så har jag bara nitra / calcium / magnesium tester än så länge,

Jag har 1 clown vara en clown som blivit mobbad och försvann, samt 2 damseler, 1 med magen gul och överkroppen blå och en med stjärten gul och resten av kroppen blå.

Jag har en Anemon som inte är så färglad förutom att den har svaga gröna toppar.. ganska så stor enligt mitt tycke och har vuxit till sig sedan köp..Har en knappp korall som jag köpte i samband med anemonen, den är orange i mitten samt brun i yttre ringen.. när den vuxit ut lite så förlorar den sin orangea färg och blir grön.. den har jag sett mest skillnad på i växten, den sprids över allt.. dock så verkar den delat på sig allt för många gånger.. enligt min förståelse så gissar jag på att dens "skellet eller uppbyggnad" inte är tillräckligt stark så den släpper knappar.. dock så har alla knappar som flyter runt hittat en ny plats och fortsatt växa.

3 veckor tillbaka har jag köpt en ricordea florida, en orange/lila.. den har mått bra i 2 veckor men nu så har den helt plötsligt blivit mkt mindre än vad den var.. den har samma starka färg kvar, bara att den vägrar blåsa upp sig verkar det som. jag vet inte om det kan ha haft något med att den suttit för nära min anemon som sakta brännt den?.

Jag fick rådet i akvarie affärn att köpa ne till ricordea och sätta dem brevid varandra..att det skulle stimulera att de växer, än så länge har jag inte märkt nån skillnad men det har bara gått 3 dar..dock så sköter sig den nya ricordean utmärkt, den blåser upp sig som den ska och är verkligen jättefin.

Senaste köpet är en grön stjärnpolyp som har vägrat öppna sig i 2 dagar nu,, endast har jag sett att 4 polyper öppnat sig, men det kan ta tid har jag läst. Sist men inte min så har jag skaffat en "radio Active" knapp corall som är neon grön samt neon gul på yttre kanterna.

Kör ingen osmos, och har köpt ett fosfat remover filter som jag satt bak i karet för en vecka sen.

Edit:

4 eremiter samt en pepparmints räka har jag också.

Här är lite bilder på mina koraller samt fiskar.

http://imageshack.us/f/36/img1598ic.jpg/

Ni kan bläddra igenom bilderna, där kan ni även se skillnaden på ricordeorna, notera att den oranga ricordean var i samma storlek för 1,5 veckor sen.

Ändrat av elvir
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, dubbelkolla gärna med någon som har annat fabrikat på testerna, litar inte det minsta på JBL.

Kh test är ett måste när man bör få i lite koraller, framförallt stenkorall.

Magnesiumet ökar man annars med magnesiumklorid, men gör inget förrän du fått bekräftat att dina tester visar rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi är ett antal medlemmar här i Stockholm som säkert kan hjälpa dig mäta värdena(beroende på vart du håller hus), alternativt tar du med vattenprov till din lokala handlare och ber dem mäta åt dig.

Hade själv ett magnesiumtest som inte hade gått ut, det visade totalt fel värden och för varje test jag gjorde sjönk det drastiskt. Köpte på mig extra magnesium på triton och ett nytt test. Efter mätning med nya testet visade sig värdena klart över tidigare mätning. Tur att jag inte doserade den mängd jag trodde jag behövde.

Som Marko säger, börja med att kolla testet att det visar rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller till i spånga, tänker ta mig en sväng till akvarie leasing i sundbyberg, tidigast tisdag.. pga jobb och så, de har ju inte öppet helgdagar.

Kan man bara ringa in till butiken och fråga om man får ta med vatten som ska testas? Är butikerna så hjälpsamma?

/Elvir

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvarieleasing har öppet till 15:00 varje Lördag. Brukar själv ta en Lördagsrunda till både Triton och AL när jag får tid. Förutsatt att det inte är helt fullt i dessa butiker brukar de ställa upp och mäta om man ev. har problem med något test.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Elvir, innan du köper på dig en massa olika tillskott (Mg, Ca och andra saker) så försäkra dig först om vad som kan vara galet.

A. Dubbelkolla salthalten, detta är mycket viktigt

B. Försäkra dig om att dina tester visar rätt, dubbelkolla mot andra tester

C. Om du fortfarande har lite galna värden så

- 1. justera in Mg först under några dagars tills detta ligger där det skall (1300 - 1350)

- 2. justera sedan in Ca under ett antal dagar (400 - 430)

- 3. justera in KH där du vill ha det (7 - 8)

Du skall absolut inte börja dosera olika saker utan att ha 100% koll på allt ovan, annars blir det ännu mer galet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Test 1

Mg 960 Ca 420

Test 2 dagen efter morgon.

Mg 940 Ca 440

Test 3 samma dag på kvällen.

Mg 880 Ca 460

Salinitet har jag hållt på 1.0023

Testerna är gjorde med JBL. har ingen tillgång till något annat test förutom Nitrit och den ligger på 0.05, efter 10% vattenbyte på söndagar ligger nitrit på 0.025 aldrig varit högre än 0.05.

Men bilderna jag har lagt ut? tycker ni korallerna för övrigt ser bra ut? förutom ricordea floridan?

/Elvir

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns mängder med trevliga akvarister i omgivningen som säkerligen hjälper till med att kontrollera med ett test eller två.

Butikerna i närheten är säkert ganska hjälpsamma om det finns tid, ring och kolla med dom.

1,023 tycker jag känns lite lågt, hade nog gått på 1,025. Dom flesta koraller trivs bättre i något högre salthalt.

Vad har du och mäter sliniteten med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...