Gå till innehåll

Ta bort varannan pinne på Streamern för att öka flödet?


Wigge

Rekommenderade inlägg

Spännande att höra hur det fungerar, det är ju så lätt att hamna i tankar kring kompressibla fluider antar jag som gör att man tänker fel. Men om vi nu säger att gallret sätter igen av algtillväxt, när kommer det att påverka flödet? För att jag upplever att flåset i pumpen blir sämre när gallret sätter igen, så vad är det som sker? jag har alltid tänkt att det har med att det är svårare för propellerns sugsida att suga in vatten och det ger en sämre effektivitet, egentligen ser jag det som mer vatten trycks tillbaks av mottrycket av vattnet utanför genom propellern tillbaks, men då känns det ju som jag tänker kompressibla fluider igen, eller hur?

Det mest extrema fallen vore ju intressanta att tänka igenom lite, om man har en propellerpump, helt öppet (eventuellt i ett rör som simulerar utblåsröret i en tunze), en annan där man har den helt hermetiskt sluten utom i utblåsröret, där propellernblåser ut.. Vad händer? :)

Jag tror helt klart på det ni skriver för att det är helt klart att ni kan mer om fluiddynamik än jag och då inte utnyttja detta för att lära sig vore ju dumt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om inloppet sätter igen får du tillslut ett läge där impellen vill pumpa mer vatten än vad som kan komma in. NPSHr har blivit mindre än NPSHa, dvs pumpen kommer att kavitera. Effekten lär bli minskat flöde, vibrationer och på sikt troligen en skadad pump.

specialfallet med en helt ostrypt propellerpump blir egentligen ingen skillnad än ett mindre galler framför.

Det andra fallet är helt befängt, men drn kommer att stå och tokkavitera och förmodligen haverera inom kort.

Det finns en aspekt till faktiskt. Om vätskan på inloppet sätts i förrotation av gon anledning så kan det bli gynsammare förhållanden som gör att inflödet ökar. Effektförbrukningen går därmed upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lästa några äldre inlägg av dig lite noggrannare, ber om ursäkt för den dumma frågan tidigare ;).

Jag har alltid tänkt att kavitation är nånting väldigt våldsamt som man tydligt skulle lägga märke till, men antar att det även kan vara små "mikrokavitationer" som inte är nåt man reagerar på direkt, att vibrationerna ökar när en pump satt igen har man märkt, men inget jag satt i samband med kavitationer. Så befängt är inte det andra extremfallet, eller ja, att dra det till den extremen är ju lätt befängt, men att pumpar sätter igen nästan totalt, speciellt om man har god tillväxt av vissa alger, är ju inte helt omöjligt, även om det tyder på bristande skötsel av karet :)... Pumparna låter i de fallen inte speciellt nöjda, nej, så antar att det är kavitation som sker då, har aldrig tänkt på det innan..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du vet, teoretisk fysiker till utbildningen, så man vill ju alltid tänka i extremfallen och veta vad som sker då, ingenjörer vill veta hur det fungerar i normalfallet, och hur man optimerar det :) Så lite rubbad är jag allt.. Tack för dina förklaringar, riktigt kul att förstå lite hur det fungerar, var sugen att läsa fluiddynamik när jag pluggade, men hanns aldrig med :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fluidmekanik är ganska kul faktiskt. Jag håller på att komplettera lite laborationer i fluidmekanik just nu (planerar att ta ut min civ. Ing. Examen i vår) och har man bara koll på termodynamik och fysikens matematiska metoder så kan man läsa sig till det mesta själv. Man ska aldrig underskatta wikipedia.

MVH

Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...