Gå till innehåll

Ta bort varannan pinne på Streamern för att öka flödet?


Wigge

Rekommenderade inlägg

Det är förbjudet att trimma, åker du fast så kan det bli dryga böter!

Nej, ge dig inte på att klippa sönder dina pumpar. Om du verkligen är helt säker på att du har för lite cirkulation som komplettera med mer pumpar eller byt ut någon av de du har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det fungerar säkert. Men med mer vatten runt propellern går den trögare och pumpen drar mer ström. Det gör alltså en lite ökad risk att spolen i pumpen brinner av.

Det argumentet köper inte jag. Eftersom den är nedsänkt i vatten kommer det varken vara mer eller mindre vatten kring impellern. Eftersom den efter ingreppet pumpar mer vatten så måste impellern snurra lättare, om den hade snurrat trögare så hade den rimligtvis pumpat mindre vatten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Petnym. Det är bara att kolla med en elmätare.

Denna funkar bra hos mig:http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/starkstrom/energimatare/energimatare-p67058

Jag kollade med en Koralia 1600 men den gav inget entydigt svar. 5,4 w minskade till 5,3 när jag höll handen för insuget.

Tunze 6025 däremot minskar någon watt när jag håller handen runt pumpen.

Vanliga returpumpar har mycket större ändring i energiförbrukning mot flöde. se t.ex här: http://www.tunze.com/fileadmin/gebrauchsanleitungen/x1073.0588.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är kul att det finns så många olika kompetenser inom olika områden, jag kan tala för eller emot många av åsikterna här, bara för att det inte är helt klart för mig vad som gäller, det jag tänker är ju att gallret skulle kunna öka undertrycket innanför gallret, om detta sen påverkar flödet låter jag bli osagt, men att klippa upp varannat galler kommer ju göra att tryckdifferentialen borde bli lägre som skulle kunna ge upphov till ett större flöde, men samtidigt så när undertrycket ökar (fler galler) så suger den ju mer vatten just för att det är en större tryckdifferential. Man ju fråga sig om ingenjörerna som designat det har optimerat designen efter flöde, eller varit tvungna att designa det efter djurens säkerhet och därför går den att optimera mer om man kan riskera mer. Denna mod har jag inte gjort på nån av mina streamers, men vissa andra moddar har jag gjort på Tunzepumpar, som har fungerat bra, men med vissa bieffekter :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vatten är ett inkopressibelt medium. Då tryckfallet (över inloppet) blir för stort för att inloppet i en pump skall klara flödet som impellern vill ta så upptår kavitation, det är då det börjar bli problem. Fram till den punkten så är det ingen väsentlig påverkan på flödet vid givet varvtal och tryckhöjd.

Det man däremot kan göra är att öka trycket framför inloppet, blir marginalen mot kavitation större, man höjer det sk NPSHa (Net positive suction head available). NPSHa måste vara större än NPSHr (required) vilket är pumpens behov av inloppstryck för att inte kavitera (vid given driftpunkt).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så länge impellerns hatighet hålls kontant (vilket jag inte är säker påmatt den gör i och för sig) och man inte ändrar tryckhöjd ele impellerns geometri så borde det inte spela någon roll. Så det är brecis som du säger Martin, medelhastiheten i inloppet går ned ( villet kan få marginella effekter på impellerns verkningsgrad, men troligen försumbara i detta sammanhang).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det verkar osannolikt att pumpens varvtalnskulle öka. Vet inte hur de brukar funka elektriskt, men drt som sker om manökar inloppsarea r tt nämnda NPSHr sjunker - inget som i sig skulle få den att öka i varv.

Värt att poängtera, en luftpump fungerr helt annorlunda för att luft är ett kompressibelt medium

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även om varvtalet ökar medför det nödväntigtvis ingen ökning av strömmen. Vi kan nog alla hålla med om att spänningen hålls konstant. För att öka strömmen måste då effekten öka. Om pumpens varvtal ökar med konstant vridmoment så ökar effekten (p=M*ohmega, där lilla ohmega är vinkelfrekvensen). Om däremot varvtalet ökar till följd av det minskade motståndet (läs vridmoment) så talar det för att effekten hålls konstant. Alltså ingen ökad ström.

MVH

Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir dock ingen vidare klocka. :) Sedan avregleringen av elproduktionen har svenska kraftnät fått allt svårare att hålla frekvensen konstant. Men det stämmer att den är hyfsat konstant.

Så, med konstant varvtal och med alla parametrar så när som på inloppsarean oförändrad så kan rimligtvis inte så mycket annat än inloppshastigheten ändras.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Motståndet för en vätskepump utgörs av trycksidans totala motstånd. Om det är oförändrat, alla geometriska förhållanden på utlopp och impellerär orörda, ingen kavitation på inloppet föreligger och varbtalet är konstant så kommer inte flödet att ändras och dåminte heller effektförbrukningen då den pumpar vatten fortfarande.

Rimligen borde man kunna köra en sådan här pump i luft om den går på synkront varvtal med växelström utan att den skenar. dock så lär deta betydöigt mindre effekt för att den inte gör samma arbete.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...