Gå till innehåll

Skadade fenor centropyge bispinosus!


Rekommenderade inlägg

Märkte idag att min otroligt fina bispinosa fått stjärtfenorna trasade utav någonting. Har inte sett någon aggression från någon annan fisk, så jag vet inte riktigt vad som gjort skadan.

Den verkar simma lite halvtaskigt då det är en ganska stor skada.

Borde jag flytta över den i ett annat kar tills den verkar bättre eller ska jag låta den vara kvar i mitt rsm130? Har ett litet 27L som jag kan flytta över den i så jag kan vara säker på att den får mat.

Har följande i karet: 2 ocellaris clowner 2 dartgobies 1 gul räk gobie( har naffsat bispinosan i sidan nångång när den betat för nära gobins revir) 2 puttsaräkor 1 hallowen eremit(huvudmisstänkt?) 4(typ) blåbenade eremiter 1 pistolräka(vet ej art men väldigt liten) samt några turbo sniglar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen?

Efter att ha googlat lite börjar jag misstänka fenröta som boven i dramat, då bispinosan hade ett litet jack i fenan när jag köpte den.

Blir karantänkar med 50% vatten från karet och 50% nytt vatten för att få så bra värden som möjligt, så ska jag se om någon saltbutik har något antibacterielt att dosera på måndag.

Vill verkligen inte förlora den här fisken så har någon nått att tillägga så spotta ut det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bakteriell fenröta går snabbt. Att flytta eller inte flytta är alltid ett problem. Fisk som flyttas från sina kompisar till ett kar där de får gå ensamma kan reagera konstigt. Inga kompisar - fara - göm dig. Äta dåligt osv. Kan underlätta om den får några kompisar med sig - Vanliga black molly kan fylla den rollen i ett karantänkar. Se hur den uppträder i huvudkaret. Mata i två omgångar om den inte hinner med. Först rätt kraftigt - sedan efter ca 10 minuter en gång till. Brukar göra underverk för de som inte hinner med första gången. Kontroller om det blir värre. Fenröta följs av vita luddpå fenkanterna.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten updatering. Bispinosan lever fortfarande och skadan verkar inte ha blivit värre. Hängde på låset hos triton i måndags och köpte en flaska av denna http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1484. Hoppas att den hjälper i kombination med vattenbyten varannan dag.

Han får gå i karantänkaret några dagar till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...