Gå till innehåll

Värden


Davidm

Rekommenderade inlägg

Tänkta att jag skulle testa på stenkoraller, då främst LPS och undara vilka är de viktigaste värderna som man skall hålla reda på. När man har kolla runt lite på olika LPS så ser man att rätt många har ljuskravet låg till medium, då borde ju lysrör passa till dessa, eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det funkar med lysrör även på vissa SPS:er beror på antal och styrka.

När det gäller LPS så är det väl ungefär samma krav som med de flesta SPS koraller.

Nitrit och nitrat skall vara 0 och så nära 0 det går

Fosfat och Silikat 0

Magnesium mellan 1300 - 1500

Kalcium 400 - 425

kH någonstans över 8 men inte mycket högre än 11

Skillnaden är väl störst i färgen när det gäller ljuset. Om du lägger "lagom" med ljus på dina koraller så får de bästa möjliga färg och tillväxt. Det gäller ju för både SPS som LPS men sedan är det ju så att man brukar kunna ösa på en hel del över SPS koraller och de gillar det mer än vad vissa LPS gör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beror på vilka lysrör du skall använda.

Vet inte om christian på forumet har bytt till mh nu men tidigare hade han en massa olika sorters SPS:er under T5 belysning. Du kan ju se om han har möjlighet att svara på det för själv har jag aldrig kört enbart med lysrör.

Även aerie har kört med SPS:er och lysrör så kolla med honom också.

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle rekommendera Caulastrea furcata. dKH >7 (över 7 och uppåt). Ca >360 ppm (över 360 ppm men kanske inte över 500). Jämn salthalt 35 ppt. Stabila vattenvärden. Tillsätt buffer och kalcium lite men ofta (gärna dagligen). Placera inte C. furcata för nära pumpen bara. Lycka till :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag har kollat lite på några av de nämda arterna, Tubastraea faulkneri är en korall som jag gärna skulle vilja ha, sitter och funderar på hur man bäst skulle kunna mata den. Såg att det fanns lite olika trådar här på forumet om denna korall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...