Gå till innehåll

Skadad anemon


m1nken

Rekommenderade inlägg

Hejsan hejsan.

För ett par månader sen så hade jag stenras när jag skaffade anemonen, bubble tip.

Och nu fortfarande vill han inte "veckla" ut sig..

Som ner ser på bilderna.

Innan stenras

post-6076-14468926538704_thumb.jpg

Efter stenras.

post-6076-14468926539372_thumb.jpg

Något jag kan göra? ..

Värden är bra även också. (edit)

Mvh Emil

post-6076-14468926538941_thumb.jpg

post-6076-14468926539158_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Brukar du mata den med något ? Du skulle kunna prova att mata den med en räka, dagen efter bör den visa sig betydligt mer om det är födan den är sur på. Att ställa om pumparna gör bara att du retar upp den och den lär vilja flytta runt i akvariet. Själv matar jag ca 1 räka i veckan till mina anemoner.

edit: När man tittar på dina bilder ser man att de senare inte har alls så många polyper emot första bilderna, foten verkar inte heller speciellt tjock, det är inte så att den delat sig efter stenraset och du ser en avkomma ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Matar du förstort så kräks den bara när det blivit mörkt och det går bara energi istället för att ta. Om den har färre polyper eller inte varit ute på ett tag så kan det innebära att den har slut på energi. Den får ju energi av att äta och"sola" men orkar den inte "sola" och inte får mat så krymper den och dör. Stäng av pumparna och mata med en bit fryst artemia så den hänger ihop och putta den mot armarna. Den kommer att ta det den vill ha/orkar ha hand om. Gör om varannan dag.

Det tar inte myckert för att göra en BTA ledsen men det kan ta flera månader att få dem glada igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Många frågor nu:

Hur ofta matar du ?

Några nya bilder, eller ser den likadan ut?

Hur ser foten ut, är den fortfarande skadad.

Kan du se undersidan av foten ?

Du kan prova att tvångsflytta den med hjälp av lite extra flöde emot den, den behöver kanske ny plats för att piggna till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Jag fick med en anemon med en annan beställning för den mådde inte bra. När jag fick den gjorde den verkligen inte det. Var liten som en enkrona och väldigt blek med stubbiga tentakler, det har tagit mig nästan ettår för att få den på bra humör och i växande skick. Vet inte varför men nu mår den bra, inte så att du har tex mjukkoraller eller ephyllia i närheten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...