Gå till innehåll

Uppstart Percula 120


Hawkmoon

Rekommenderade inlägg

Hejsan.

Har ett Percula 120 under uppstart och jag har läst på så mycket jag kunnat om karet, det jag har gjort är att bytt originalskummarpumpen mot en Aqua Bee 2000/1 med nålhjulsimpeller då originalpumpen väsnades för mycket, Returpumpen är bytt mot Eheim Compact 1000 och skimmerpumparna bytta mot 2st Eheim 2252.

Det sitter idag 4*54w T5 plus att jag har en ramp med 2*150w MH, detta tänker jag byta mot 2 st Mazarra P-serie moduler och ev komplettera med en 3:e efter hand.

Tänker köra ett Vecton 600 UV som drivs med Eheim proffessional 2028, tveksam om jag skall köra 24/7 dock, eller inte alls?

Har Osmos från D-D med Silikatfilter.

Det jag kommer att köra är mest mjukisar i korallväg, fisk är fortfarande lite oklart, kul att planera dock.

Vad jag är osäker på är storleken på returpumpen, den skall vara på 1000L enligt manualen men vissa hävdar att den skall vara på 2000L, eller har det mindre betydelse?

Biobollarnas vara eller inte vara? har hittat olika besked där oxå, samt vad skall jag fylla 2028:an med för att få det optimalt? biobollar eller LS?

Kort sagt jag önskar hjälp från Er för att få karet så optimalt från början och kunna utnjyttja karets möjligheter så mycket det går, känns som facken baktill kan rymma en hel del teknik, filter, jag är bara osäker hur setupen bör vara.

Tackar på förhand

Mvh

Chrille

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok,tack.

Kollade upp Eheim Compact 2000 men den går inte ner i returfacket som är för smalt, passar dock bra i streamerfacket, får kolla om jag hittar någon annan 2000L pump som går att knö ner i returfacket.

Intressant idé med refugium i det facket, får fundera ut en passande belysning bara.

Mvh

Chrille

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett refugium i det högra facket framifrån, det med de två pumparna i. Jag har plockat bort en av pumparna och har makroalger och levande sten i det facket. Anledningen till att jag har det där är att copepoder och andra små kry kan själva röra sig mellan display delen av karet och refugiumet genom de små gallrena medans fiskar inte kan komma åt dem. Jag tror två Mazzara P blir lite klent till ett Percula 120, tror inte du får täckning i hela karet.

Jag kör en Maxspect g2 170w Semi och en Maxspect razor 10 000k över mitt Percula nu och är ganska nöjd med det, men jag siktar på att byta ut den gamla 170w:arn mot en till Razor. Tror att två razors som hänger diadiagonalt över karet skulle vara klockrent. Prismässigt skulle detta vara jämnförbart med två Mazzara P och styrning m.m. kan vara värt att titta på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med med biobollarna wet/dry, vatten nivån i returpumpsfacket är så låg att de flesta biobollarna inte är under ytan utan vatten rinner över dem. Jag har separat belysning för refugiumet. Jag har en 18w lampa på baksidan av karet som skiner genom glaset då baksidan är genomskinlig, fungerar utmärkt för mig. jag har en tillfredställande tillväxt på algerna med den lampan (blir säkert bättre med starkare lampa). Om man sätter upp någon form av avskärming så ljuset från refugiumet inte läcker in i display delen av karet så skulle man kunna köra på omvänd ljuscyckel, dvs tänt i refugiumet när det är släckt i karet, detta för att stabilisera PH i karet. Tyvärr har jag inte kommit mig för att göra det i mitt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...